Rode Kardinaal in Nieuwe Ruimte

• 23 september 2023

In de maand oktober presenteert Nieuwe Ruimte een expositie – getiteld De Rode Kardinaal – met werk van de kunstenaars Wim Kranendonk, Annemarie Berends, Willy ten Bras en Lieke Schouten.

Wim Kranendonk werkt veel naar levend model. De afgelopen decennia maakte hij duizenden tekeningen van naakte mensen, gezien vanuit alle denkbare gezichtspunten en in alle mogelijke en onmogelijke houdingen, steeds van heel dichtbij. Het is een thema dat nooit raakt uitgeput, want niets is zo eigen en tegelijk zo raadselachtig als het levende lichaam. Een aantal van die tekeningen zal op de expositie te zien zijn. Op enkele ervan werd aan de menselijke gestalte nog een voorwerp toegevoegd. Ook wordt een kleine serie getoond waarvoor een danseres model stond. De lijn is het voornaamste uitdrukkingsmiddel van de tekenaar. Lijnen getekend in diverse soorten krijt, grafiet en potlood. Als daar soms kleur bij komt gaat het alleen om kleine accenten om stemming en warmte aan de tekening te geven.

Annemarie Berends exposeert een selectie uit een serie van meer dan 200 portretten. Haar portretten ontstaan al doende. Zonder foto’s, zonder modellen krijgen ze vorm en groeien laag na laag in aquarelverf uit tot een vrouw. Wat ze gemeen hebben is hun leeftijd, niet oud, niet jong en hun statische houding. Wat ontbreekt is de blik, ze kijken je niet aan, de ogen zijn gesloten, het gezicht is in rust. En dan zijn er de vogels. In tegenstelling tot de vrouwen zijn de vogels wel gemaakt naar afbeeldingen en gekozen op karakter, kleur en schoonheid. In tegenstelling tot de vrouwen zijn ze heel alert, met hun priemende oogjes en puntige snavels. De vrouwen zijn in het volste vertrouwen dat ze niet belaagd zullen worden.

Willy ten Bras maakt collages en schilderijen. In haar werk is een beweeglijkheid in lijn, vorm en kleur te zien waarin gebeurtenissen en ervaringen een plaats krijgen.

Bij Lieke Schouten ontstaan de beelden uit nieuwsgierigheid en verzet. Rode draad in haar werk is Europa. Europa uit de jaren 70 en 80, op plekken waar zij niet was, maar wel had willen zijn. Beelden uit die tijd zijn vermengd tot eigen beelden en een bepaalde sfeer. Er zitten verhalen in haar beelden, verhalen die ze je graag vertelt.

De expositie wordt op zondag 1 oktober geopend om 15 uur in de expositielocatie aan de Oranjestraat 36a in Velp. De expositie is elke zondag in oktober te bezoeken van 12.00 tot 17.00 uur. Gratis entree.