‘Het achterste van mijn tong’

• 29 april 2024

Van 5 tot en met 26 mei presenteert Nieuwe Ruimte een expositie die is samengesteld door Sacha Barraud, met als titel: ‘Het achterste van mijn tong’.

Sacha Barraud (1951) studeerde in 1983 af aan de filmacademie in Amsterdam. Hij maakt documentaires, films en reportages voor diverse omroepen en regisseerde in de jaren ‘90 voor TV Gelderland de serie Gelders Vuur. Als eigenaar van een productiebedrijf levert hij ook audiovisuele documentatie en content zowel voor het web als voor museale presentaties.

“Het werken in opdracht of in groepsverband brengt met zich mee dat bij het uitvoeren van de opdracht het delen van inzichten leidt tot het sluiten van creatieve compromissen”, aldus Barraud, “een groot deel van de eigen creatieve inbreng blijft ergens achter op het rangeerterrein van de verbeelding”. Er blijft dus veel liggen. Hoewel hij zijn eigen werk (buiten zijn filmwerk) hoogst discutabel vindt, beschouwt Barraud de uitnodiging voor deze expositie een uitgelezen mogelijkheid om wat te graven in zijn rangeerterrein en het toch te laten zien.

Met de vraag: “Heb jij ooit iets gemaakt waarvan je denkt: dit laat ik liever niet zien?”, nodigde Barraud 16 beeldend kunstenaars uit om dit ook te doen en een werk te exposeren dat zijzelf twijfelachtig of op z’n minst discutabel vinden. Het achterste van hun tong… Weg uit de comfortzone.

De expositie wordt op zondag 5 mei om 14 uur geopend in de expositielocatie aan de Oranjestraat 36a in Velp. Elke zondag in mei te bezoeken van 12 tot 17 uur. Gratis entree.