Museum Arnhem verwerft unieke werken van Hans Baluschek en Carel Willink

• 18 februari 2023

Het museum heeft twee nieuwe werken aangekocht die een plek krijgen in de tentoonstelling ‘Hans Baluschek & Carel Willink – Kunst voor het volk’. Te zien vanaf 26 februari 2023.

Het gaat om het schilderij ‘Frühling’ van Hans Baluschek uit 1911 en een vroeg, uniek werk van Carel Willink uit 1924 (‘Achterglasschildering’).

Hans Baluschek – Frühling, 1911
Dit imposante, bijna menshoog schilderij bevat alle elementen waarmee Baluschek aan het begin van de 20ste eeuw zijn roem vergaarde: Berlijn als nieuwe, alsmaar uitdijende metropool en de plek van de laagste bevolkingsklassen daarin. Voor zijn realistische kunst baseerde Baluschek zich op observaties, schetsen en foto’s van de stad en haar individuele bewoners. Vervolgens doordacht hij zijn composities zorgvuldig, zoals Frühling. Een dergelijke compositorische methode zien we ook terug in het latere werk van Willink. Frühling is een tot dusver tamelijk onbekend gebleven schilderij omdat de vroegere eigenaar ermee naar de Verenigde Staten verhuisde. Grote doeken van Baluschek verschijnen zeer spaarzaam op de markt.

De aankoop van werk van Baluschek past in het streven van Museum Arnhem om de collectie Neo-realisme te verbreden en deze internationale context te geven.

Hans Baluschek – Frühling, 1911. Deze aankoop is mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds en de VriendenLoterij.

Carel Willink – Achterglasschildering, 1924
Vlak na zijn terugkeer uit Berlijn in 1924 legde Carel Willink zich toe op een bijzondere techniek: het achterglas-schilderen. In deze techniek maakte hij een compositie in de abstracte stijl waarin hij destijds werkte. Het achterglas-schilderen behoorde tot de traditionele volkskunst in Zuid-Duitsland, die in het begin van de 20ste eeuw ook werd opgepikt door modernistische kunstenaars Wassily Kandinsky, diens vrouw Gabriele Münter, Paul Klee en vele anderen. Willink maakte er kennis mee in zijn Berlijnse periode en paste de techniek voor zover bekend slechts een keer toe. Later raakte het glas beschadigd bij een brand en gaf hij het weg. Recent verwierf Museum Arnhem dit unieke en tot zover onbekende werk van Willink en liet het restaureren in Zuid-Duitsland. In de tentoonstelling Hans Baluschek & Carel Willink – Kunst voor het volk beleeft het abstracte kunststukje zijn publieke première.

2 comments on “Museum Arnhem verwerft unieke werken van Hans Baluschek en Carel Willink

1. wij zijn een museumclub met 15 dames uit Oosterhout nbr en willen graag deze tentoonstelling (Willink en Baluschek) bezoeken olv een gids is dat mogelijk? graag op vrijdag 12 mei.
    wat zijn de kosten?
    indien mogelijk gids om 15.00 uur.