Zintuiglijke tijdreis van tien jaar

• 2 mei 2024

Wat gebeurt er als je deze wereld loslaat en je volledig laat leiden door gevoel? Als je gevoel, associatie en creativiteit belangrijker maakt dan wat de wereld om je heen van je verwacht? Na regen komt neonlicht is het resultaat van het onderzoek van de Arnhemse R&B producer/songwriter Kimono (Thiërno Levi Bio) naar zijn creatieve en persoonlijke ontwikkeling. Dit project, bestaande uit een EP, clubavond en tentoonstelling in Museum Arnhem, neemt je mee op een zintuiglijke tijdreis van tien jaar, waarin zijn creatieve visie en identiteit zich hebben gevormd.

Na regen komt neonlicht

Kimono (foto: Jur Ruberti)

De afgelopen tien jaar speelde het leven van Kimono zich voor een groot deel ‘s nachts af. In de schaduw van de neonverlichting, te midden van de chaos van creativiteit, drugs, seks, vriendschap en nachtelijke escapades, begon hij aan zijn zoektocht. Wie ben ik? Waar kom ik vandaan? Wat bindt mij? Het was niet alleen de muziek, of de oneindige nachten die in elkaar overliepen. Het was het gevoel van verbondenheid, van samen experimenteren en ontdekken, wat hem vormde. Hoewel men vaak een negatieve associatie bij het nachtleven heeft, vond Kimono er juist de bouwstenen van zijn bestaan. Nu draagt hij de ervaringen en inzichten die de nacht hem gaf, trots met zich mee. De lessen die hij leerde, hebben hem gemaakt tot wie hij is. En zo weet Kimono: ‘na regen komt neonlicht’.

Tentoonstelling

Kunst, muziek en zinnenprikkelend design leiden je in de gelijknamige expositie in Museum Arnhem langs de emoties en gedachten van Kimono en die van zijn community. Onderwerpen als liefde, seks, eenzaamheid, hebzucht en identiteit, en werk van kunstenaars als Daniel Arsham, Sondi, Nick Verstand, Sabine Marcelis, Anya Janssen, Joop Moesman en Lydia Schouten, passeren hierbij de revue. Kimono nodigt je in de tentoonstelling uit om, net als hem, te leven en werken op basis van je intuïtie en autonomie; om de wereld van logica los te laten en samen met hem op gevoel je weg te vinden. Hij moedigt je aan om zo ook je eigen creativiteit te ontdekken en ervaren.

“Ik wil graag mijn verhaal zo goed mogelijk vertellen”, zegt Kimono. “Daarom kies ik ervoor om muziek te combineren met een tentoonstelling.. Zo symboliseert de helm van muzikant Frank Ocean, die te zien is in de tentoonstelling, voor mij een nieuw tijdperk in de muziek en de persoonlijke keuzes die ik moest maken. Het werk van Daniel Arsham liet me daarnaast kennismaken met beeldhouwkunst en hoe hij dit verweven heeft met popcultuur, zoals op de albumcover van Gunna of zijn samenwerkingen met Pokémon en Porsche. Het verhaal dat iets met zich meebrengt en hoe dit verhaal wordt overgebracht, bepaalt voor mij of iets kunst is; uiteindelijk is overal kunst te ontdekken.”

Na regen komt neonlicht is van 10 mei tot en met 18 augustus 2024 te zien in Museum Arnhem. De opening wordt gevierd met een clubavond in het museum op zaterdagavond 18 mei, georganiseerd door ’t Weeshuis – een community van en voor jonge makers uit Arnhem waar Kimono ook deel van uitmaakt.

Sondi, Home404 (2022). Beeld: video stills Home404, courtesy of the artist.

EP

Kimono’s nieuwe EP is een levendige muzikale verkenning van de clubcultuur en biedt een mix van hedendaagse R&B, vermengd met stijlen als Jersey, hiphop, eclectic en UK garage. Hij bezingt thema’s als verbondenheid, liefde en de vrijheid van de nacht. Het is duidelijk dat hij zijn ervaringen en invloeden uit de clubscene heeft verweven in de negen nieuwe nummers. De tracks, doordrenkt met de energie en het ritme van de dansvloer, bieden een spannende inkijk in de nachtelijke avonturen die Kimono zowel beleeft als organiseert. Luister hier

Over Kimono

R&B producer/songwriter Kimono, ook wel bekend als Thiërno Levi Bio (30), is woonachtig in Arnhem. Hij is een voorloper als het gaat om de sound van hedendaagse R&B. In de afgelopen jaren bracht hij diverse EP’s en zijn debuutalbum Liefdesbang uit. Met zijn Nederlandstalige repertoire bekleedt hij een unieke plek in het genre, is hij uitgeroepen tot 3FM Talent, won hij de Cultuurprijs Arnhem en wordt hij door zijn collega-artiesten en toonaangevende media getipt als iemand om in de gaten te houden. Naast muziek, houdt hij zich bezig met het organiseren van evenementen en het leiden van ’t Weeshuis.

Over Ontgrenzen

De expositie maakt deel uit van het project Ontgrenzen (2021 … 2024). In dit project werken het Valkhof Museum en Museum Arnhem met verschillende, wisselende groepen aan tentoonstellingen, waardoor er nieuwe vormen van presenteren en representatie ontstaan. Ontgrenzen heeft door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een plaats in de Basisinfrastructuur toegekend gekregen.

Kimono (foto: Jur Ruberti)