In het oog van de storm

• 25 september 2022

Met als titel ‘In het oog van de storm’ presenteert Nieuwe Ruimte, het Rhedens podium voor beeldende kunst, van 2 tot en met 30 oktober een expositie met werk van vier beeldend kunstenaars in de expositielocatie aan de Oranjestraat 36a in Velp. Deze maand is Andrea Hofsteede de ‘kunstenaar van de maand’. Zij nodigde drie collega’s uit om mee te exposeren: Margret Goossen, Mirjam Groothedde en Ria Kremer.

“Er gaat voor mij een troostende werking uit van de schoonheid van de natuur. Dat is voor mij de basis van waaruit ik werk”,  aldus Andrea Hofsteede. “Ik wil door mijn werk mijn fascinatie voor water, stroming, licht en reflectie overbrengen”. In deze groepsexpositie toont zij haar encaustiekwerken. Een bijzondere schildertechniek waarbij gebruik wordt gemaakt van bijenwas en pigmenten op onder andere hout, doek en aluminium. Kleur, structuur en compositie zijn de belangrijkste beeldaspecten waar zij mee werkt.

Margret Goossen exposeert recent figuratief werk. Goossen verzamelt afbeeldingen uit tijdschriften en kranten en gebruikt foto’s voor het maken van haar ‘collages’. Uit de talloze afbeeldingen die ze vindt ontstaan verhalen. Daarbij maakt ze gebruik van diverse technieken die dat ene verhaal net die urgentie geeft die het nodig heeft.

Mirjam Groothedde exposeert een collage/assemblage, gemaakt van haar oude tekeningen en van prints van Listopad 1989. Een verwijzing naar het najaar van 1989 waarin tijdens de zogeheten Fluwelen Revolutie een einde werd gemaakt aan de communistische alleenheerschappij in toen nog Tsjechoslowakije. De link met de huidige oorlog in Oekraïne is onmiskenbaar. De stijl van Groothedde is rauw, ruw, expressief en onconventioneel. Het lijkt een enorme chaos, maar daarin zijn alle details belangrijk om het verhaal te kunnen vertellen.

Met een sterk gevoel voor materialiteit combineert Ria Kremer voorwerpen en plaatjes die ze verzamelt. Haar collages worden laag voor laag opgebouwd, telkens gecombineerd met verschillende technieken, waardoor er een reliëf aan materialen ontstaat. Deze werkwijze past ze ook toe in haar beelden. Ze geeft bestaande objecten een nieuwe ‘huid’ en combineert het met andere vormen.

De expositie wordt op zondag 2 oktober geopend om 15 uur in de expositielocatie in Velp. De gitarist Carel van Heeckeren levert een muzikale bijdrage en is er aandacht voor poëzie, passend bij het oog van de storm.

De expositie is elke zondag te bezoeken van 12 tot 17 uur. Gratis entree.