Exclusief voor VVMA: voorstelling Tolerance Test

• 2 februari 2024

Exclusief voor de Vrienden van Museum Arnhem is er op woensdag 21 februari een extra uitvoering gepland van de voorstelling Tolerance Test. Deze voorstelling wordt een aantal keer gespeeld in het museum; aan de extra voorstelling kunnen 25 Vrienden deelnemen.

In de Tolerance Test staan de zogenoemde ‘large drawings’ van kunstenaar Charlotte Schleiffert centraal. De tekeningen worden gepresenteerd als groepsportret, in een kring. De bezoeker neemt plaats tussen deze meer dan levensgrote, overrompelende wezens. In de voorstelling worden de tekeningen op een theatrale en multimediale wijze getoond. Met stemmen, muziek en lichteffecten wordt het publiek meegenomen in de wonderlijke wereld van de wezens. Deze effecten zijn een middel om de tekeningen grondiger te beleven en te begrijpen. De lichteffecten kunnen hinderlijk zijn voor mensen die daar een gevoeligheid voor hebben.

Schleiffert heeft voor de tentoonstelling en voorstelling samengewerkt met Johan Idema (curator), Theun Mosk (ontwerp en licht), Touki Delphine (sound design), Rick Steggerda (tekst) en Mara van Vlijmen (regie). En natuurlijk met actrice Kimberley Agyrko.

De portretten zijn een samensmelting van bekende personen, mensen die Schleiffert tegenkwam op straat en fantasie-wezens. Uit verschillende tijden, stijlen en culturen. De portretten geven een kijk op de dynamiek van onze samenleving. Thema’s als macht, erotiek, identiteit, massamedia en consumentisme komen voorbij. Een krachtenspel dat onze samenleving zo fascinerend en inspirerend maakt, maar tegelijkertijd ook onrecht en ongelijkheid laat zien.

Interactie

Actrice Kimberley Agyrko gaat in interactie met de geschilderde portretten, vanuit haar eigen werkelijkheid, vanuit haar eigen positie in de maatschappij. De toeschouwer wordt er ook bij betrokken. De actrice speelt overigens provocerend met soms expliciet taalgebruik.

In de voorstelling wordt de verdraagzaamheid van de deelnemers op de proef gesteld: kun je de ongelijkheid en onrecht nog onder ogen zien? De Tolerance Test onderzoekt hoeveel ongelijkheid we acceptabel vinden.

Speciale voorstelling

Datum? woensdag 21 februari 2024 in Museum Arnhem
Start voorstelling 14.00 uur
Duur van de voostelling is 1 uur.
Inschrijving? De inschrijving is opengesteld tot en met 9 februari. Er kunnen 25 Vrienden deelnemen. Wanneer er zich meer dan 25 Vrienden aanmelden wordt er geloot.
Graag inschrijven via email vvma.lezingen@museumarnhem.nl onder vermelding van uw naam.
Kosten? De voorstelling is gratis.
Lidmaatschapskaart Graag bij de entree uw Museumkaart laten scannen. Wanneer u geen Museumkaart heeft, dan graag uw VVMA lidmaatschapskaart laten zien.