Museum genomineerd voor Nationale Staalprijs

• 30 juli 2022

Museum Arnhem is genomineerd voor de Nationale Staalprijs 2022 in de categorie: Utiliteitsbouw. De winnaars worden bekend gemaakt tijdens de Staalbouwdag op 4 oktober.

De Nationale Staalprijs bestaat sinds 1971.In aanmerking komen nieuwbouw=, verbouw-, of renovatieprojecten  die geheel of gedeeltelijk zijn uitgevoerd in staal, in Nederland óf in het buitenland. Bij een buitenlands project moeten tenminste twee Nederlandse projectpartners zijn betrokken. De projecten moeten zijn opgeleverd of in gebruik zijn genomen in 2020 of 2021.

De jury kan projecten nomineren in vijf categorieën. Uit de genomineerde projecten kan de jury in elke categorie een Nationale Staalprijs en bovendien over alle categorieën heen een Nationale Duurzaamheidsprijs Staal toekennen.

State of the art

Museum Arnhem is genomineerd voor de unieke nieuwe aanbouw en het herstel van de oudbouw, waaronder de kenmerkende historische koepel. Grote aandachtstrekker is de nieuwe vleugel, die 15 meter uitsteekt over de stuwwal. Met de uitbreiding van de nieuwbouw is ruim 1100 m2 expositie- en publieksruimte gerealiseerd bovenop de 1350 m2 in het monument. Het museum beschikt nu over 1935 m2 ‘state-of-the-art’ expositieruimtes. De riante nieuwbouw heeft vijf nieuwe tentoonstellingszalen en twee publieksruimtes, die onderling zijn verbonden, met een vanzelfsprekende routing. Rustige tentoonstellingszalen worden afgewisseld met reflectieruimtes met grote raampartijen die spectaculair uitzicht bieden op de omgeving.

Ruimtelijk

De monumentale koepel van Cornelis Outshoorn uit 1873, oorspronkelijk een herensociëteit, is in voormalige glorie hersteld en kreeg zijn originele, ruimtelijke karakter terug in hart van het museum. Hier zijn de entree, de winkel en het café gehuisvest.

Een monumentale trap die de nieuwe vleugel doorboort biedt fantastische uitzichten op de natuur en fungeert tevens als tribune en podium voor voorstellingen in de openbare beeldentuin.

Het gebouw is door architectenbureau  Benthem Crouwel getransformeerd tot een zichtbaar, overzichtelijk en toegankelijk nieuw museum dat de stad verbindt met de natuur en met de kunst.