Met Vrienden naar Velp en Parijs

• 26 december 2019

Tekst: Ietje ten Holte-Oerlemans, foto’s: Nanda Janssen en Gerrit Romeijn

In het laatste kwartaal van 2019 zochten wij het én dicht bij huis én ver weg: Art Gallery O-68 in Velp en een reisje naar Parijs.

Bij Art Gallery O-68 in Velp

In Art Gallery O-68 werden wij op 20 oktober door Anne Mie Emons en John de Jong hartelijk ontvangen op de nieuwe locatie van deze internationaal georiënteerde galerie die kortgeleden is verhuisd van Oranjestraat 68 naar Oranjestraat 74.

Koffie en thee stonden voor ons klaar en we konden vast wat rondkijken en de sfeer proeven van deze nieuwe locatie. Uit deze openingsexpositie bleek weer hoezeer Anne Mie Emons en John de Jong zich betrokken voelen bij de hedendaagse kunst en graag jonge (na 1981 geboren), beloftevolle kunstenaars de mogelijkheid geven bij hen te exposeren.

In haar verhaal betrok Anne Mie ons op een leuke, interactieve manier bij de geëxposeerde werken en de ideeën van waaruit de kunstenaars werken.

Parijs

Ruim twee weken later, op 6 november vertrokken we met zijn vijftienen comfortabel per Thalys naar Parijs. Vanaf het Gare du Nord was het maar 10 minuten lopen naar ons hotel Louis Blanc zodat er ’s middags tijd was om het een en ander te ondernemen. De helft van de groep had zich opgegeven voor een concert ’s avonds in de Philharmonie en genoot daar van een schitterend pianorecital en de Bolero van Ravel en van het opvallende, Escherachtige gebouw van Jean Nouvel met zijn karakteristieke concertzaal met ongelofelijk goede akoestiek.

Donderdag en vrijdag gingen we op pad met Nanda Janssen. Deze Nederlandse, in Parijs woonachtige kunsthistoricus, intendant Beeldende Kunst voor de Nederlandse Ambassade in Parijs, is enorm goed ingevoerd in het Franse kunstcircuit. Voor ons had zij een geweldig programma samengesteld. Gedurende deze twee dagen nam zij ons onder haar hoede en gaf zij uitgebreid en deskundig toelichting op alles wat wij zagen – en dat was veel! We gingen naar musea zoals het kunstmuseum van Louis Vuitton in het Bois de Boulogne, ontworpen door de beroemde architect Frank Gehry, de prachtige oude Monnaie de Paris en het Palais de Tokyo, het walhalla van de hedendaagse kunst. We bezochten de Ecole Nationale Supéri-eure des Beaux Arts en kunstinstelling Lafayette Anticipations, een atelier en diverse beroemde galeries waar soms een kunstenaar toelichting gaf op haar of zijn werk. We zagen indrukwekkende, mooie en humoristische kunst, van onder meer Georg Baselitz, Eva Nielsen en de Japanse kunstenaar Takashi Murakami die wereldberoemd werd met zijn ‘Mr. Dob’, de Japanse tegenhanger van Mickey Mouse. We genoten van de expositie gewijd aan Charlotte Perrand, Frans ontwerpster en medewerkster van Le Corbusier, en van haar tijdgenoten als Léger, Picasso, Miro en Calder. Een overweldigende indruk maakte het krachtige, gevarieerde en indringende werk van de Amerikaanse kunstenaar Kiki Smith in de Monnaie, of het nu haar sculpturen, tekeningen of wandtapijten waren. Wat een topkunstenaar!

Zaterdag hadden we nog tijd om zelf op pad te gaan, gezien het mooie weer betekende dat voor de meesten van ons lekker buiten zijn: lopen langs het Canal St. Martin, of over de Promenade Plantée, in het Parc de la Villette of de Buttes de Chaumont. Een heerlijke, rustige afsluiting van onze Parijse dagen. Het kon ons niet deren dat wij op de terugreis twee uur vertraging hadden want iedereen was toch, al was het ’s avonds laat, op tijd thuis en kon met voldoening terugkijken op een paar weliswaar vermoeiende, maar ongelofelijk boeiende dagen met heel veel kunst, gezellige en lekkere maaltijden, Parijse sfeer én overwegend mooi weer. Wat wil je nog meer?