Met Vrienden naar de buren

• 19 februari 2020

Door Ietje ten Holte-Oerlemans

…naar de Oosterburen wel te verstaan, voor een bezoek aan vier musea in Krefeld en Düsseldorf. Op woensdag 19 februari, stipt om kwart over acht vertrok een groep van 50 vrienden naar het Kaiser Wilhelm Museum in Krefeld en de Julia Stoschek Sammlung, K20 en K21 in Düsseldorf.  Dank zij veel voorbereidend werk van meereizende Mirjam Westen – conservator bij Museum Arnhem – en haar uitgebreide toelichtingen onderweg en ter plaatse, werd het een dag met talrijke, overweldigende en verrassende indrukken.  Vier musea – met elk een enorm aanbod – op één dag, dat betekent natuurlijk een bliksembezoek. Maar alle lokaties nodigden uit tot een nadere kennismaking. Zó ver is het niet, en de toegangskaarten zijn twee maanden geldig.

Het Kaiser Wilhelm Museum is in 1888 gesticht door Dr. Hermann Keussen en naar plannen van architect Hugo Koch uit Aken tussen 1894 en 1897 gebouwd aan de Karlsplatz 35 in Krefeld. Het museum werd voor het publiek geopend in 1899.

Wat een geluk dat we net vóór dat de coronacrisis losbarstte, met een volle bus op pad konden gaan.Een mooie dag om op terug te kijken, zeker nu voorlopig dergelijke uitstappen niet mogelijk zijn.

Het was een dag met een vol programma, maar gelukkig had iedereen veel voorinformatie ontvangen van Mirjam Westen en ook in de bus en ter plekke vertelde Mirjam enthousiast over de exposities en diverse kunstwerken.

We gingen van start in het Kaiser Wilhelm Museum in Krefeld met twee verrassende, onderling verwante exposities: Folklore & Avantgarde en Auf den Spuren des Bauhauses, beiden grotendeels gericht op de kunst in de eerste helft van de twintigste eeuw.

De volgende bestemming was Düsseldorf waar wij hartelijk werden ontvangen bij de Julia Stoschek Collection, een toonaangevende, internationale kunstcollectie op het gebied van foto, film en multimedia. Maar wat een verontrustende, door veel flitsen gekenmerkte werken!

Gelukkig konden we ons vervolgens in K21 laten betoveren door het spectaculaire ‘In Orbit’ van Thomas Saraceno met zijn transparante netwerk in de nok van het gebouw, waar je in mocht klauteren! Ook I’M NOT A NICE GIRL, een kritische tentoonstelling van vier kunstenaressen uit de VS, kreeg de nodige aandacht. K20 stond op het programma vanwege de expositie Edvard Munch, gesehen von Karl Ove Knausgärd. Een ode aan een onbekende, veelzijdige Munch, met prachtig en divers werk dat in niets deed denken aan zijn beroemde ‘De schreeuw’.

Spectaculair is de monumentale installatie van van Tomás Saraceno, waarin waaghalzen een wandeling op grote hoogte in netten kunnen maken. De ‘ruimten mét leven’ verbeelden een actueel onderwerp: het speurwerk naar de condities die leven mogelijk maken.:

Wie nog niet verzadigd was na het zien van deze mooie expositie kon nog een bezoek brengen aan Picasso 1939 bis 1945 of een eerste indruk krijgen van de indrukwekkende Kunstsammlung Nordrhein-Wetfalen. Natuurlijk hadden wij tussendoor tijd voor ‘Kaffee mit Kuchen oder Keks’. Met een echt Duitse avondmaaltijd sloten we ons bezoek aan Düsseldorf af. Mede dankzij de geweldige inbreng van Mirjam Westen kunnen we terugzien op een weliswaar vermoeiende, maar fijne dag.

The iron footbridge van Max Beckmann.in K20

Voor mij was de excursie naar Krefeld en Düsseldorf de laatste uitstap die ik voor de Vrienden heb georganiseerd. Over het verdere excursieprogramma in 2020 kan ik u niets vertellen want, na ruim acht jaar, loopt in april mijn bestuurstermijn af en draag ik het stokje over aan mijn enthousiaste opvolgster Ineke Klinge die u ongetwijfeld zal meenemen naar diverse boeiende plekken. Met veel plezier kijk ik terug op de vele mooie excursiedagen en reisjes die ik samen met u heb gemaakt en die mede tot stand kwamen dankzij de onmisbare samenwerking met Christine den Burger en Tanny van der Werf én een aantal keren met Mirjam Westen!

Verder veel dank aan u, Vrienden! Ik had mij geen fijner gezelschap kunnen wensen om mee op pad te gaan.

Kijk voor (véél) meer foto’s op deze facebookpagina