Soemi naar het heiligdom van Anselm Kiefer

• 27 maart 2024

‘Dankzij volharding en een grote dosis geluk’

Met een expositie in Museum Voorlinden en een documentaire (2D èn 3D) staat de Duitse kunstenaar Anselm Kiefer volop in de belangstelling. Soemi Boschman, manager partnerships, fondsenwerving en sponsoring van Museum Arnhem en eerste contactpersoon voor de Vrienden, heeft toegangsbewijzen weten te bemachtigen voor een bezoek aan La Ribaute, een 40 hectare groot gebied ten noorden van de Zuid-Franse stad Nîmes waar Kiefer werkt en veel van zijn imposante werken tentoon worden gesteld. VVMA-voorzitter Bruno Heemskerk wilde daar meer over weten.

Bruno: Wat vind je bijzonder aan zijn werk?

Zijn vrije schildertoets, de pasteuze verftechniek, het monochrome kleurgebruik met de geschreven hanenpoten geven me kippenvel. De sprookjesachtige sfeer betovert me, maar tegelijkertijd voel ik dreigend onheil op me afkomen wat misschien ook komt door het grote formaat van zijn werken. De wijze waarop hij als naoorlogs kind geïnspireerd is door de Tweede Wereldoorlog is een boeiend aspect aan zijn werk dat nog meer zeggingskracht krijgt door de woorden van dichter Paul Celan. Ik vind zijn werken spannend, filosofisch en ontroerend.

Anselm Kiefer in Museum Voorlinden

Heb je de expositie in Voorlinden en de documentaire gezien? En wat vond je daarvan?

Ik ben zelfs twee keer naar de expositie in Voorlinden geweest. De grote verrassing was, dat er zulk recent gemaakt werk werd getoond, dat bovendien enorm kleurrijk was. Het was alsof Van Gogh opgestaan was. Ook de zaal met de installatie ‘Der Morgenthau Plan’, die het naoorlogse Duitsland als groot tarweveld voorstelt, was indrukwekkend. Een zaal vol kwetsbare, goud geverfde aren in zand gestoken doen je afvragen wie dit monnikenwerk heeft uitgevoerd, maar ook hoe het weer afgebroken en opnieuw opgebouwd gaat worden. Persoonlijk was ik niet zo onder de indruk van zijn boeken met aquarellen, die ik niet erg mooi en interessant vond, maar mijn gezelschap daarentegen vond ze prachtig.

De documentaire heb ik nog niet gezien, omdat ik hoorde dat er veel beelden van La Ribaute in te zien zijn. Omdat het mij een soort van spoiler op het geplande bezoek lijkt, ga ik de documentaire na het bezoek pas bekijken.

Het is heel lastig om aan tickets te komen. Hoe is het je gelukt?

Ik sta al enkele jaren ingeschreven voor de nieuwsbrief van de stichting van Amselm Kiefer, Eschaton Foundation. Toevallig zag ik in januari 2024 op exact het juiste moment dat de kaartverkoop startte. In circa 15 minuten waren voor het hele seizoen alle – zeer beperkt beschikbare – entrees uitverkocht. Tickets zijn alleen online te koop en kosten maximaal 29,00 euro voor de meest uitgebreide, verplichte rondleiding. Kortom, om succesvol te zijn heb je volharding en een grote dosis geluk nodig.

La Ribaute

Wat verwacht je in La Ribaute?

Enkele bekenden die La Ribaute eerder hebben bezocht, vonden het een unieke ervaring en onvergetelijk mooi. Mijn verwachtingen zijn dus heel erg hoog gespannen. Ik ken de omgeving van Barjac waar La Ribaute ligt redelijk goed. Het gebied kan in de zomer verzengend heet zijn. Het redelijk kale terrein is jaarlijks slechts een paar maanden in de zomer geopend voor publiek en schijnt niet eenvoudig begaanbaar te zijn. Maar geen hindernis te hoog, op naar het lang gewenste bezoek aan het heiligdom van Anselm Kiefer, La Ribaute.

foto: Soemi Boschman in museum Voorlinden, in de sculptuur ‘Open Ended’ van de op 26 maart op 85-jarige leeftijd overleden Amerikaanse beeldhouwer Richard Serra