Vriendenexcursie: Čiurlionis en Berns

• 27 maart 2024

Op maandag 6 mei staat er weer een Vriendenexcursie op het programma: we bezoeken twee bijzondere tentoonstellingen in twee even bijzondere musea. Beide musea gaan op die maandag speciaal voor de Vrienden open.

We reizen eerst af naar Museum Bélvèdere in Heerenveen. Het museum is dwars op het water van de Prinsenwijk gebouwd, dat in de achttiende eeuw als Grand Canal werd aangelegd door de (tuin)architect Daniël Marot. Het museumcafé ligt boven het water, en is een bijna transparante ruimte tussen beide museumvleugels. Het biedt een panoramisch uitzicht op Landgoed Oranjewoud, het vroegere buitenverblijf van de Oranje-Nassaus. Onder de titel ‘Beyond heaven and earth’ is hier voor het eerst in Nederland een overzichtstentoonstelling te zien van het werk van Mikalojus Konstantinas Čiurlionis (1875 … 1911), een schilder én componist uit Litouwen. Zijn werk, waarjn hij muziek, natuur en Litouwse landschappen bijeenbrengt, wordt omschreven als melancholisch en mysterieus,. Directeur en conservator Han Steenbruggen zal voor ons een inleiding geven tot zijn werk.

Na de lunch vertreken we in de middag naar vestingstad Elburg, waar in het 15e eeuwse laatgotische Agnietenconvent nu Museum Elburg is gevestigd. Daar is een solotentoonstelling te zien van ‘verhalenverteller in verf’ Wouter Berns. Al meer dan dertig jaar kijkt hij net even anders naar de dingen dan anderen. Zijn scherpe opmerkingsvermogen vertaalt hij naar zijn schilderijen. Scheppingsdrang, perfectionisme en een warme neiging tot relativeren sturen zijn penseel tot werk dat mensen in toenemende mate aan het denken mag zetten.

De schilder is zelf op die dag aanwezig voor een ‘meet en greet’.

De dag wordt afgesloten met een borrel in Museum Elburg.

Over Mikalojus Konstantinas Čiurlionis

Čiurlionis is de belangrijkste componist én beeldend kunstenaar van Litouwen. Kunsthistorici noemen zijn naam in één adem met die van tijdgenoten als Gustav Klimt, Edvard Munch en Wassily Kandinsky.

Čiurlionis was een synestheet, iemand die kleuren hoort bij muziek. Veel van zijn schilderijen dragen de naam van een muziekstuk: sonate, fuga of prelude.

Hoewel zijn werk gedurende de jaren waarin Litouwen deel uitmaakte van de Sovjetunie in het westen vrijwel onbekend bleef, zijn er de laatste decennia door veel grote musea over de hele wereld tentoonstellingen aan hem gewijd. Het accent van de tentoonstelling in Museum Belvédère ligt op Čiurlionis’ latere werken, geschilderd met temperaverf, waarin hij in zijn geheel eigen symbolistische stijl een symbiose vindt tussen beeldende kunst en muziek.

In plaats van de werkelijkheid – zoals wij die (her)kennen – geeft Čiurlionis met zijn werk een andere wereld weer; die van mythen, sagen, sprookjes en visioenen. De natuur was zijn muze en hij haalde zijn inspiratie uit zowel Litouwse sagen, legenden en volksgeloven als uit niet-westerse culturen, variërend van de Oud-Egyptische, Indiase tot Aziatische. Dat verbeelden van ongekende voorstellingen en werelden loopt als een rode draad door zijn werk.

Cultureel Platform Shot of Culture heeft een Cultuurcollege gemaakt over Mikalojus Konstantinas Čiurlionis. In dit drieluik van 3×1 minuut introduceert Jip Heijmerink het Litouwse multitalent en vertelt ze meer over zijn leven, kunst en muziek.

Over Wouter Berns

De schilderijen van story painter Wouter Berns nemen de kijker op subtiele wijze mee naar een soms onvoorstelbare, maar meestal niet onmogelijke wereld. De geschilderde waarheid ligt ergens in het midden. Zijn onderwerpen haalt hij overal vandaan: uit literatuur, mythologie, wereldreligies, muziek en film. Zijn nieuwsgierigheid naar mensen, hoe ze zich verhouden tot de wereld en tot elkaar, klinkt overal in zijn werk door.

Door de manier waarop Berns zijn verhalen schildert en er over kan vertellen, wordt hij regelmatig gevraagd voor lezingen en masterclasses. Hij exposeert sinds 1991 in galeries en musea door heel Nederland en ook in het buitenland. Ook ontvangt hij veel opdrachten; een bedrijfsmissie, een portret of een herinnering verwerkt hij tot een karakteristiek, eigentijds schilderij. Hij wisselt wonen en werken in Kampen af met werken en wonen in de Franse Ardennen.

.