Jan Willem Hensen in Nieuwe Ruimte

• 2 april 2024

Kunstenaar van de maand van Nieuw Ruimte,  Jan Willem Henssen,  exposeert van 7 tot en met 28 april op het Rhedens podium voor beeldende kunst.  Als mede-exposanten nodigde hij Marco Arwert, Ben Haggeman en Peter Kalkowsky uit.

Jan Willem Hensen studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie richting Architectonische Vormgeving en heeft inmiddels een 40-jarige achtergrond in architectuur, interieur- en productontwerp. Sinds 2019 maakt hij met behulp van de computer geometrisch-abstracte ontwerpen. Het uitgangspunt is de getallenreeks van de Italiaanse wiskundige uit de 12e eeuw Leonardo Pisano (bijgenaamd Fibonacci). Die reeks ziet er als volgt uit: 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55 enzovoorts. Het delen van een Fibonacci-getal door het voorgaande getal in de rij benadert uiteindelijk de gulden snede van ongeveer 1,618 (aangeduid met de Griekse letter phi). Die getallen worden ‘vertaald’ in lijnen, strepen, cirkels, vierkanten en vlakken. En bovendien gebruikt om rotaties en kantelingen mee te bepalen, kleuren te mengen en transparanties te maken.
Wat resulteert is een vertaalslag van een getallenreeks uit de 12e eeuw naar geometrisch-abstract werk anno nu.

Marco Arwert studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten Constantijn Huygens in Kampen en is zowel toegepast als autonoom kunstenaar. Eenmaal afgestudeerd in architectuur en meubelontwerpen is zijn werk meermalen onderscheiden, onder andere met de Stijlprijs | Nederlandse Meubelprijs. Door de jaren heen is het zwaartepunt van zijn werk vrijwel geheel bij de beeldende kunst komen te liggen.

Ben Haggeman is vooral bekend door zijn fantasierijke bouwsels. Op deze expositie laat hij een andere kant van zijn kunstenaarschap zien, namelijk geometrische tekeningen. Haggeman werkt uitsluitend met watervaste en lichtechte inkten. Met punten en lijnen worden nieuwe beelden gemaakt. Soms lijken het herkenbare vormen, soms is het puur een spel waarbij bewegingen ontstaan en waarin kleuren te ontdekken zijn.

Peter Kalkowsky studeerde aan de Fachhochschule in Aken en is werkzaam als beeldend kunstenaar en typograaf. Hij beoefent verschillende hoogdruktechnieken maar legt zich de laatste jaren vooral toe op een door hem zelf ontwikkelde techniek, de draaddruk. Draaddrukken ontstaan door draden te spannen in een raam, deze in te inkten en ze vervolgens als hoogdruk op papier af te drukken. Dit levert een patroon van lijnen op. Variaties zijn onder andere mogelijk door het gebruik van verschillende soorten draden (van wol tot glasvezel), door de meer of mindere fijnmazigheid van het patroon en door de richting van de gespannen draden.

De expositie wordt op zondag 7 april om 15 uur geopend in de expositielocatie aan de Oranjestraat 36a in Velp en is elke zondag in april te bezoeken van 12 tot 17 uur. Gratis entree.