VVMA schenkt katheder aan Chabot Museum

• 17 juli 2022

De ‘Vriendenkatheder’, die jarenlang dienst deed in het Arnhemse museum, heeft een nieuwe bestemming gekregen in Rotterdam. De katheder was door de vriendenvereniging – destijds nog VVGA (Gemeentemuseum Arnhem) – cadeau gedaan aan het museum, maar in het vernieuwde museumconcept werd hij niet meer als passend beschouwd.

Het VVMA-bestuur ging samen met de ontwerper, Ruud-Jan Kokke, op zoek naar een nieuwe toekomst voor dit unieke meubel. Ruud-Jan ontwierp voor het Chabot Museum in Rotterdam belangrijke onderdelen van het interieur zowel hij als de directeur van het Chabot Museum vonden dat de katheder goed past bij  het interieur van het museum.

Directeur Jisca Bijlsma nam op 15 juli de katheder in ontvangst en is er heel blij mee: “Het is fijn dat dit fraaie ontwerp nu bij ons in het Chabot Museum een goede bestemming heeft gevonden, passend en in lijn met de Chabot-stoeltjes die we indertijd door Ruud-Jan hebben laten ontwerpen.”

Het Chabot Museum is een aan de Nederlandse kunstschilder en beeldhouwer Henk Chabot gewijd museum, gevestigd in een monumentale villa in het Museumpark in Rotterdam.