Tussenwereld van Toine Moerbeek

• 20 oktober 2023

Spannende kunstwerken vol verwijzingen, fantasie en symboliek worden afgewisseld met ruimtelijke schilderijen waarin gespeeld wordt met perspectief en reliëf. Toine Moerbeek (1949) heeft een geschoolde achtergrond, beheerst de technieken en heeft een unieke en herkenbare stijl ontwikkeld. Hij vindt veel inspiratie in diverse kunstenaars en schrijvers en bezit enorm veel kennis op het gebied van kunstgeschiedenis, literatuur en religie. Dit alles vormt een onuitputtelijke bron voor zijn bijzondere oeuvre waarvan Museum Henriette Polak nu een klein deel toont. Te zien van 7 oktober 2023 t/m 21 januari 2024.

Na zijn studie Vrije Grafiek aan de Rietveld Academie in Amsterdam begon Toine Moerbeek met het maken van poppen en dieren van papier-maché, altijd net even kleiner dan levensecht. Naast echte modellen, acteren deze figuren lange tijd in zijn schilderijen die vol zijn van symbolisme en surrealisme. Ook creëert hij met papier-maché reliëfschilderijen die het perspectief doen vervreemden. Zo wordt de inhoud van zijn fantasie driedimensionaal. Fantasie die morrelt aan de realiteit, vol verwijzende elementen.

Door diverse kijkrichtingen te gebruiken ontstaat een complexe compositie. Moerbeek zegt hierover: “Zonder eenheid van licht en ruimte wordt het beeld te schematisch, te karikaturaal, kortweg te simpel”. Hij schildert in een laag over laag techniek, onder de half doorschijnende laagjes worden steeds andere verhaallijnen zichtbaar. Veel werk van Moerbeek kun je niet zomaar overzien, het is als het ware een stripverhaal. Neem de tijd om te zien wat er gebeurt, lees het werk.

Al ruim 20 jaar werkt Moerbeek aan een bijzonder project. Lucretia, de tragische heldin uit de Romeinse tijd, inspireerde niet alleen Rembrandt en Shakespeare maar speelt zowel een indrukwekkende als complexe hoofdrol in het levenswerk van Moerbeek. Meerdere werken van zijn Lucretia zijn samen met ouder en nieuwer werk te zien in een kleine tentoonstelling in de Etalage van Museum Henriette Polak.