Schepper van de nieuwe stijl

• 31 augustus 2023

Op 30 augustus 1883 werd Theo van Doesburg (1883… 1931) geboren. In de tentoonstelling ‘Het futurisme & Europa’ in het Kröller-Müller Museum is Van Doesburgs maquette van de Aubette in Straatsburg te zien. Deze ‘ciné-dancing’ is een totaalruimte: de stoelen, tot de tafels, asbakken en zelfs de elektrische zekeringspanelen werden door Van Doesburg ontworpen. Bezoekers van het amusementscomplex werden zo ondergedompeld in een zee van kleur en design.

Tussen Van Doesburg en de kunstenaars van het futurisme vond een wisselwerking plaats. In het archief van Theo van Doesburg wordt een originele foto van Giacomo Balla’s nachtclub Bal Tic Tac bewaard. Balla noemde Van Doesburg bewonderend ‘schepper van de nieuwe stijl’. Omgekeerd heeft Bal Tic Tac mogelijk Van Doesburg geïnspireerd voor Café de l’Aubette.

Café de l’Aubette in 2914