Ontmoetingsproject en rondleiding

• 5 augustus 2023

VVMA-leden kunnen deelnemen aan een rondleiding door museumdocenten over de tentoonstelling ´Tussen grenzen´. De rondleiding wordt gecombineerd  met het ontmoetingsproject ´Bekend maakt Bemind´, dat is georganiseerd door Stichting Vluchtelingenwerk.

Migratie is van alle tijden, maar heden ten dage houdt het de gemoederen flink bezig en is het thema zeer actueel. Het kabinet is er over gevallen! Museum Arnhem biedt in de tentoonstelling ´Tussen grenzen´ kunstenaars de gelegenheid om vanuit hun perspectief te laten zien wat migratie, vluchten, voor hen betekent. Waarom vertrek je naar een ander land, welke weg leg je af, welke grenzen ga je over, fysiek en mentaal en waar kom je dan terecht? Hoe ga je om met de cultuurverschillen? Verhalen van angst en hoop. Centraal staat de ervaring en inleving van de kunstenaars.

Verwant aan het thema van de tentoonstelling is het ontmoetingsproject van Vluchtelingenwerk ´Bekend maakt bemind´. Er bestaan veel vooroordelen over migratie en asiel. Ook in de media is het niet altijd even genuanceerd beschreven of in beeld. Er wordt veel óver vluchtelingen geschreven. Vluchtelingenwerk wil graag dat het persoonlijk verhaal van de vluchteling centraal staat.

We krijgen nu de mogelijkheid om mét een vluchteling te praten. We luisteren naar het verhaal van Lilav die gevlucht is uit Syrië. Verder zal vluchtelingenwerk ingaan op de feiten van migratie en asiel. Daarna gaan we met elkaar in gesprek onder leiding van een gespreksleidster van Vluchtelingenwerk.

De rondleiding vindt plats op dinsdag 22 augustus (10.00 … 13.00 uur)en vrijdag 8 september (13.30 … 16.30 uur).

Deelname kost € 10 (inclusief koffie/thee), inschrijven  kan via vvma.lezingen@museumarnhem.nl onder vermelding van naam en eventueel voorkeursdatum.