Exclusieve presentaties op ALV

• 2 april 2022

Voor en na de algemene ledenvergadering op 9 april kunnen we twee bijzondere presentaties bijwonen. Vanaf 13.30 uur geeft Joanna Minderop een exclusief inkijkje in de tuin van Museum Arnhem – uitsluitend voor de vrienden.

Joanna is  teamleider collectiemanagement van Museum Arnhem. Zij neemt ons mee door de gerenoveerde beeldentuin. In januari dit jaar was het terrein nog een bouwplaats, maar straks zullen de oude bekenden maar ook nieuwe sculpturen hier in volle glorie te zien zijn. De beelden zijn de afgelopen periode gecontroleerd en indien nodig gerestaureerd om de komende jaren in de vertrouwde omgeving te schitteren. Tijdens de rondleiding zal Joanna hierover meer vertellen en kan iedereen met eigen ogen de totaal vernieuwde en straks openbaar toegankelijke ’tuinzaal’ bekijken.

Manon Braat, conservator Hedendaagse Kunst van Museum Arnhem

Na het officiële vergaderingsgedeelte om ongeveer 15.30 uur geeft Manon Braat de presentatie die  eerder moest worden uitgesteld om welbekende redenen. Conservator Hedendaagse Kunst Manon Braat zal een tip van de sluier oplichten en exclusief voor de vrienden een presentatie geven over één van de openingstentoonstellingen, die de naam meekrijgt: Tenminste Houdbaar Tot.

Bij de heropening van Museum Arnhem start de tentoonstelling Tenminste Houdbaar Tot over de relatie tussen mensen en hun natuurlijke omgeving. Deze bijzondere en soms destructieve relatie is aan het veranderen. Manon is hoofdconservator van de tentoonstelling en vertelt hoe Museum Arnhem zich mengt in de hedendaagse discussie over klimaat, milieu en duurzaamheid aan de hand van de bijzondere kunstcollecties van het museum. Ook sieradenspelen een rol. Het traditionele westerse verhaal van veel oudere werken wordt naast onbekende of onderbelichte verhalen en nieuwe perspectieven geplaatst. Het publiek wordt verleid om positie te bepalen en zelf keuzes te maken. Doel van de tentoonstelling is om inzicht te bieden in historische achtergronden en oorzaken van de ecologische problemen die inmiddels de hele wereld raken maar ook om te inspireren, hoop te bieden en te activeren.