Paulien, Christine, Karin, Ger en Anne

• 10 april 2023

De Algemene Ledenvergadering op 6 april stond deels in het teken van ‘afscheid’ van Vrienden op cruciale functies binnen de vereniging en het verwelkomen van opvolgers.

Na acht jaar bestuurslid lezingen & rondleidingen is het volgens de verenigingsstatuten vereist dat Paulien Ariëns haar functie overdraagt. Zij werd door het zittende bestuur met bloemen en het zojuist verschenen boek van VVMA-lid Klaas Gubbels bedankt voor haar enthousiaste inzet. Namens het museum overhandigde Soemi Boschman – volgens Paulien haar “steun en toeverlaat binnen het museum”-  een boek over Jan Mankes en eveneens een feestelijk boeket. Voor Paulien is nog geen opvolger gevonden: het bestuur vraagt de leden dringend om suggesties.

Nadat Ger Sanders namens de kascommissie het bestuur decharge verleende voor het gevoerde financiële beleid kwam ook zijn functie vacant. Zijn opvolger wordt Anne Sypkens Smit.

Bestuurslid excursies Ineke Klinge nam ten slotte afscheid van Christine den Burger die jarenlang meewerkte aan het organiseren van de altijd succesvolle excursies en rondreizen. Christine wordt opgevolgd door Karin van Vucht.

Het jaarverslag en de financiële verantwoording over 2022 zijn, evenals het beleidsplan voor de komende jaren, te vinden op de pagina Over VVMA

Hotel Bellevue

Benno Landsheer

Aansluitend aan de ALV nam amateur-historicus Benno Landsheer de aanwezigen mee terug in de tijd. In zijn rijk geïllustreerde presentatie liet hij zien wat er in de loop der eeuwen op de ongerepte stuwwal allemaal veranderde op en rond de huidige locatie van Museum Arnhem. Dat hier een rijke historie ligt zal geen verrassing zijn, maar vreemd genoeg is over dit gedeelte van Arnhem nog maar mondjesmaat gepubliceerd.

Tot aan de komst van het spoor vormde de Vijfzinnenstraat en aansluitend de Utrechtsestraat de belangrijkste verbindingsweg van Arnhem naar Wageningen. Aan deze route lag – destijds een flink stuk buten de stad – van 1844 tot 1927 het wellicht meest prestigieuze hotel dat Arnhem ooit heeft gekend. In dit Hotel Bellevue logeerden de rijken der aarde, waaronder Koning Willem II en zijn echtgenote Anna Paulowna. Voor haar werd zelfs een aparte vleugel gebouwd, omdat zij zich niet wilde begeven onder de andere hotelgasten. Toen het hotel in 1908 volledig afbrandde bleef deze dependance gespaard en hierin bleven na de definitieve sluiting van Bellevue verschillende opeenvolgende elektriciteitsbedrijven gehuisvest. Later werd op die plek het nieuwe hoofdkantoor van Alliander gebouwd.

Afgebrand

Hotel Bellevue prees zichzelf aan om het prachtig uitzicht bovenop de stuwwal en het ‘electrisch licht’. Dat elektrisch licht is mogelijk door ondeugdelijke bedrading in 1908 de oorzaak geweest van de allesverwoestende brand, met één dodelijk slachtoffer. Weliswaar is er in 1906 iemand gearresteerd op verdenking van brandstichting, maar de verdachte werd na een vonnis van 12 jaar celstraf toch vrijgelaten omdat er geen onomstotelijk bewijs werd gevonden.