‘Ik heb het tij weer mee’

• 21 maart 2023

Lezing over Liesbeth Brandt Corstius door Mirjam Westen

Liesbeth Brandt Corstius zette tijdens haar directeurschap (1982 … 2000) Museum Arnhem op de kaart. Zij verwierf landelijke bekendheid door haar pleidooi voor meer werk van vrouwelijke kunstenaars in tentoonstellingen en in museale collecties. Ze figureerde vanwege haar kritische standpunten zelfs in een Nederlandse editie van Donald Duck. In haar tentoonstellings- en aankoopbeleid sloot ze enerzijds aan bij de bestaande collectie realisten, met werk van Charley Toorop en Marguérite Hynckes-Zahn. Anderzijds bood zij veel ruimte voor actuele kunst, die verwees naar – zoals omschreven in het beleidsplan in 1983 – werelden buiten de kunst, van onder anderen Maria Beatriz, Marlene Dumas, Ansuya Blom, Rebecca Horn, Jenny Holzer en Marjolijn van den Assem. Terwijl andere musea in Nederland vooral buitenlandse kunstenaars toonden, koos Brandt Corstius bewust voor het werk van jonge Nederlandse kunstenaressen en kunstenaars, voor figuratie, voor experimentele presentaties, zoals de serie ’installaties in de koepel’, en voor kunstvormen als video en fotografie. Tevens professionaliseerde zij de museumorganisatie.

Charley Toorop, Museum Arnhem: foto: Paul Cox

Mirjam Westen

In deze lezing gaat Mirjam Westen in op de vraag waarom het beleid van Liesbeth Brandt Corstius onderscheidend en invloedrijk was en zal ze enkele aankopen uitlichten.

Mirjam is werkzaam als freelance curator en publicist. Zij bereidt de twaalfde editie voor van Beelden op de Berg, getiteld Heksenkruid. Decolonising Botany, die in zomer 2024 plaatsvindt in Belmonte Arboretum in Wageningen. Zij is voorzitter van de jury van de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst. Als conservator hedendaagse kunst werkte Westen in de jaren ‘90 nauw samen met Liesbeth Brandt Corstius in Museum Arnhem.

De lezing is een samenwerkingsproject van de Vereniging Vrienden Museum Arnhem (VVMA) en de commissie Beeldende Kunst van Wijkcentrum Bakermat.

De lezing vindt plaats in de Rembrandtzaal in het wijkcentrum, Van Nispenstraat 139 in Arnhem, ingang Izaak Evertslaan.

De Vrienden van Museum Arnhem, VVMA, maar ook andere belangstellenden worden van harte uitgenodigd aanwezig te zijn.

• Datum: vrijdag 14 april 2023
  • Inloop: 15.00 uur
  • Start lezing: 15.30 uur.
  • Einde lezing: 16.30 uur
  • Napraten met een drankje tot 17.30 uur.
  • Kosten 5 euro voor leden VVMA; 10 euro    voor andere belangstellenden
  • Consumpties zijn voor eigen rekening.

Meer informatie over Wijkcentrum Bakermat op www.wijkcentrumbakermat.nl

Leden van de VVMA kunnen tickets bestellen met de volgende link:

of door deze QR code te scannen: