Carel Willink: Weiblicher Akt

  • Door VVMA
  • 19 maart 2023
  • 0
  • 393 Views

“Wanneer ik op de schilderschool een vreemd bouwsel van lijnen naar een model had gemaakt, dan legde Baluschek goedmoedig zijn hand op mijn schouder en riep uit: Na, was macht Holland heut?”

Deze anekdote van Carel Willink zou goed kunnen gaan over dit werk, ‘Weiblicher Akt’ (1922), dat hij maakte terwijl hij studeerde aan de Berlijnse kunstacademie van Hans Baluschek. Tekenen naar naaktmodel was tot een halve eeuw geleden de basis van elke kunstopleiding, zo ook op de academie van Baluschek.

Willink tekende het naakt geheel op zijn eigen manier. Zijn modelschetsen bestonden vaak uit slechts enkele rake lijnen. Zo ook in dit werk: Willink heeft de lichaamsvormen van de vrouw als cirkels en ovalen weergegeven. Deze vormen smelten samen met de vormen van de achtergrond. Dat is typisch voor het kubisme, waar Willink kennis mee maakte in Berlijn.

Benieuwd naar nog meer vroegere en onbekendere werken, waarin je de stijl van Willink ziet ontwikkelen? Je ontdekt het t/m 25 juni 2023 in de tentoonstelling ‘Hans Baluschek & Carel Willink – Kunst voor het volk’.

Carel Willink, Weiblicher Akt (1922). Collectie Museum More. © Mrs. Sylvia Willink, c/o Pictoright Amsterdam 2023.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *