Met Vrienden naar Rotterdam

• 12 maart 2023

Op woensdag 8 maart vertrok om 8.15 uur een volle bus met Vrienden naar Rotterdam. De reis ging naar twee bijzondere Rotterdamse lokaties: het Depot Boijmans Van Beuningen  en het daar vlakbij gelegen Chabot Museum. Beide maken deel uit van het Rotterdamse Museumpark waarin ook de Kunsthal, het Nieuwe Instituut en natuurlijk het Museum Boijmans Van Beuningen zijn gevestigd.

Onderweg – ondanks de sneeuw geen files –  maakte architect en VVMA-penningmeester Raymond den Burger gebruik van de gelegenheid om iets te vertellen over de geschiedenis en het ontstaan van het Museumpark en de daarin en daaromheen geplaatste bouwwerken. Het park beslaat slechts een klein deel van een enorm gebied in het voormalige Delfshaven. Dit Land van Hoboken was oorspronkelijk het landgoed van de familie Van Hoboken die daar woonde in de Villa Dijkzigt in een verder vrijwel onbebouwde polder.  In die villa is sinds 1987 het Natuurhistorisch Museum Rotterdam gehuisvest.

Het park is vanaf 1927 ingericht naar het ontwerp van stadsarchitect Witteveen. Daarbij is aan de zuidzijde van de vijver in het park een monument gebouwd ter herdenking van Gerrit de Jongh, oud-directeur van Gemeentewerken Rotterdam. In het park staan verschillende kunstwerken, waardoor het ook als openluchtmuseum functioneert.

Een goede start: koffie in Het Nieuwe Café

Het Chabot Museum is gewijd aan de Nederlandse kunstschilder en beeldhouwer Henk Chabot . Het is gevestigd in een monumentale villa uit 1938 die in de stijl van de nieuwe zakelijkheid is ontworpen is voor C.H. Kraaijeveld. De  architecten waren Gerrit Willem Baas en Leonard Stokla. Sinds 2000 is de villa een rijksmonument.

In het museum bezochten de Vrienden, na een welkomstwoord door directeur Jisca Bijlsma, de tentoonstelling  ‘Roaring Twenties Rotterdam –tussen Josephine Baker en Bombardement’. Rotterdam beleefde honderd jaar geleden een uitbundige bloeiperiode. De Eerste Wereldoorlog was voorbij en de Spaanse Griep was bedwongen: een nieuwe tijd brak aan. Vrouwen kregen kiesrecht, radio en film deden hun intrede en het optimisme van de Jazz Age klonk alom. Nergens in Nederland ontwikkelde de avant-garde en het modernisme zich sterker dan in Rotterdam.

In het museum was een film te zien uit 1928 met oude filmbeelden van Rotterdam (ca. 1 uur).
Bekijk hier deze film ‘De stad die nooit rust‘..

Depot Boijmans Van Beuningen is op 5 november 2021 geopend door Koning Willem-Alexander. Dit eerste publiek toegankelijke kunstdepot ter wereld is ontworpen door architectenbureau MVRDV.  De vorm van dit volledig spiegelde gebouw is naar verluid geïnspireerd op een kom van Ikea. Nergens ter wereld bestaat een dergelijk werkgebouw, waar naast het openbaar maken van de museumcollectie, een blik achter de schermen van het museumwerk wordt gegeven.

Gekleed in stofwerende jassen en onder strenge begeleiding konden enkele klimaatgecontroleerde compartimenten worden bezocht

Depot Boijmans Van Beuningen bewaart en verzorgt de gehele kunstcollectie en biedt bezoekers een kijkje achter de schermen van het museum. In het depot zijn veertien klimaatgecontroleerde compartimenten ingericht met rekken, stellingen en kasten voor alle verschillende kunstwerken. Er zijn depots voor schilderijen, metalen, voor organische en niet-organische materialen, zwartwit- en kleurenfotografie. In de depotruimtes worden luchtvochtigheid en temperatuur stabiel gehouden. Vanaf de omloop, de trappen en de lift kun je de kunstwerken van allerlei standpunten bekijken. Onder begeleiding van een gids en voorzien van een speciale stofwerende jas kan je ook een depotruimte bezoeken.