Met Vrienden naar de Schatkamers van Museum Arnhem

• 29 november 2022

Op dinsdagmiddag 29 november kregen de Vrienden de gelegenheid om een blik te werpen in het nieuwe depot in de nieuwbouw van het museum. Het is het domein van het collectieteam, dat achter de schermen tentoonstellingen en dergelijke voorbereidt. Joanna Minderop, teamleider Collectiemanagement, leidde drie groepen Vrienden rond en vertelde over de inrichting van het depot.

Joanna Minderop (links) is teamleider Collectiemanagement

Museum Arnhem heeft met de nieuwbouw ook ruimte gekregen voor een depot. In dit depot komt voor het eerst de gehele collectie van Museum Arnhem samen. Die collectie bestaat uit ongeveer 25 000 objecten in de vorm van – onder meer – schilderijen, installaties, sieraden, sculpturen en de historische collectie.

Voorheen was dat verspreid over zeven buitenlocaties. Het nieuwe depot maakt het werk van de collectieafdeling natuurlijk veel efficiënter.

Met die 25 000 objecten is het depot ook bijna vol, vertelde Joanna Minderop. Bij nieuwe aanwinsten zal er dus plaats moeten worden gemaakt, bijvoorbeeld  door kunstwerken die minder goed passen in de collectie over te dragen aan andere musea. Bovendien wordt jaarlijks met een kritische blik naar de gehele collectie gekeken.

Om de verhuizing voor te bereiden zijn verschillende stappen gezet. Een van die stappen was het registreren en digitaliseren van de collectie. Alle objecten zijn sinds enkele jaren gebarcodeerd zodat verplaatsingen van de objecten eenvoudig en foutloos kunnen worden aangepast. Dit is heel belangrijk om te voorkomen dat er iets zoekraakt, zelfs als het zich in het depot zou bevinden. Ook werken die worden uitgeleend aan andere musea, of die juist in bruikleen zijn ontvangen, worden zorgvuldig gedocumenteerd en geregistreerd.

Met zoveel kostbare kunst biedt het depot ook een aantal technische uitdagingen. Het depot moet natuurlijk brand- en inbraakveilig zijn en de temperatuur en vooral de luchtvochtigheid moeten op een constant niveau worden gehouden. Ook het transport van de dikwijls grote en zware kunstwerken stelt bijzondere eisen. De aan- en afvoer vindt plaats via de helling, rechts van de museumingang en er is voorzien in een enorme goederenlift om de voor een tentoonstelling benodigde kunst vanuit het depot naar de bovengelegen museumzalen te brengen. Spectaculair, want die lift komt omhoog uit de vloer van een van de museumzalen. Het grootste kunswerk in het depot is een schilderij van Pat Andrea (Poging tot ontvoering door een tupamaro) het is 4,18 meter breed en ging met enig passen en meten nog in de 4 meter brede lift.

Bij het inrichten van tentoonstellingen komt de lift in de museumzaal hier ‘uit de grond’
Kopfoto: ‘Poging tot ontvoering door een tupamaro’ van Pat Andrea in het depot