Toneel in expositieruimte Nieuwe Ruimte

• 1 januari 2023

In de periode van donderdag 12 januari t/m vrijdag 27 januari speelt de actrice Iris Heusschen de toneelvoorstelling Nageslacht in de expositielocatie van Nieuwe Ruimte aan de Oranjestraat in Velp. De voorstelling sluit aan bij de daar lopende tentoonstelling van Winston Huisman en HJIM van Gasteren.

Twee theatermakers, Iris Heusschen en Koos Dam, hebben samen een voorstelling gemaakt over geweld tegen vrouwen. In oorlogen worden verschillende wapens ingezet om de vijand te bestrijden, één van die wapens is geweld tegen vrouwen. Deze voorstelling gaat over dat geweld. Met Nageslacht wordt het leven van een vrouw geschetst die ondanks haar weerbaarheid uiteindelijk alles kwijtraakt. De voorstelling onthult stapje voor stapje wat er is gebeurd en waarom de vrouw handelt zoals ze handelt. Er wordt geen oordeel geveld, maar de toeschouwer kan zelf tot een oordeel komen. Nageslacht was de openingsvoorstelling tijdens het Orange The World-evenement in de Arnhemse schouwburg. Orange The World is een wereldwijde campagne van de Verenigde Naties tegen geweld tegen vrouwen en meisjes.

Iris Heusschen studeerde in 2015 af aan de Theater Academie in Tilburg als docerend theatermaker en volgde de tweejarige Meisner Acteertraining bij Paul Dekker in Den Bosch. Ze speelde onder andere de monoloog ‘Een vrouw alleen’ van Dario Fo in het Tapas Theater in Amsterdam. Daarnaast werkt zij als theatermaker met allerlei verschillende groepen waar ze voorstellingen voor schrijft, maakt en regisseert. Koos Dam is een oude rot in het theatervak. Hij is regisseur/theatermaker en de schrijver van Nageslacht. Daarnaast was hij stafdocent theatertechniek en film aan de acteursopleiding van de ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten te Arnhem. In samenwerking met Iris Heusschen kwamen al eerder Linquenda en Sisters tot stand. Hij was als regisseur en decor- en lichtontwerper betrokken bij zowel grootschalige als kleinschalige evenementen. Ook regisseerde hij een aantal jeugdtheatervoorstellingen.

Speeldata 12, 18, 19, 20, 25, 26 en 27 januari 2023. De entree bedraagt € 7,50.

De voorstelling begint om 20 uur en duurt 35 minuten. Aansluitend kan de expositie worden bezocht.

Locatie: Nieuwe Ruimte, Oranjestraat 36a Velp

Het aantal plaatsen is beperkt dus reserveren is noodzakelijk. Dat kan via telefoonnummer 06-52654572.