Krachtig subject versus weerloos object

• 28 november 2022

‘Krachtig subject versus weerloos object’ is de titel van een nieuwe presentatie van presenteert Nieuwe Ruimte, die is te zien van 4 december t/m. 29 januari ’23. in de expositielocatie aan de Oranjestraat 36a in Velp. Deze maand is Winston Huisman de ‘kunstenaar van de maand’. Hij nodigde HIJM van Gasteren uit als mede-exposant.

Huisman onderzoekt door middel van zijn werk het onzegbare in de vrouw, het wonder, het wezen en vraagt zich af of hij nog wel zo kan werken: de man als verteller over de schoonheid van de vrouw. Worden zijn modellen als weerloze objecten onderworpen aan de mannelijke blik, of is het een ultieme samenwerking, waar de een niet zonder de ander kan?  Treft hem een zekere blaam met zijn verhalende rondingen, die verworden tot abstracte vrouwelijke essentie in verf op doek? De man als beschouwer van de vrouw die danst, ze werken beiden maar wat hij doet; blijft dat bestaan?

HJIM van Gasteren speelt op cartooneske, humoristische, super-ironische en soms ook pijnlijk realistische manier met het beeld van (hedendaagse) vrouwen. Ze verschijnt letterlijk en figuurlijk in vele, soms bewust archaïsche, complexe en zelfs tegenstrijdige gedaanten. In haar fotografische zelfportretten representeert ze in wezen alle vrouwen. Niemand anders dan zijzelf bepaalt wat ze laat zien. Ze beweegt als een hybride wezen tussen subject en object. In deze duo-tentoonstelling wordt de kijker geconfronteerd met de vrouwelijke blik tegenover de mannelijke kijk op vrouwen.

Via hun werk communiceren en duelleren Huisman en HJIM van Gasteren met elkaar met als resultaat een expositie zinderend van onderhuidse spanning, voelbaar en zichtbaar in elke vezel van het lijf.

Website Winston Huisman: salotto.com

Website HJIM van Gasteren: hjimvangasteren.eu

De expositie wordt op zondag 4 december geopend om 15 uur in de expositielocatie in Velp en is elke zondag te bezoeken van 12 tot 17 uur met uitzondering van 1e kerstdag en nieuwjaarsdag. Gratis entree.