KlimaatExpo ’22

• 2 september 2022

De klimaatcrisis schreeuwt om grote veranderingen, die ons voorstellingsvermogen soms nog te boven gaan. We hebben de verbeeldingskracht van kunstenaars nodig om het onvoorstelbare in beeld te brengen. Daarom organiseren ArtWorlds en Museum de Fundatie KlimaatExpo ’22, te zien in Academiehuis Grote Kek in Zwolle, kasteel Het Nijenhuis met beeldentuin in Heino/Wijhe en Museum de Fundatie in Zwolle. De expositie is te bezoeken van 7 september tot en met 4 december 2022.

Het verbranden van fossiele brandstoffen en het kappen van bossen verstoort het klimaat. De aarde warmt op, met dramatische gevolgen. Planten en diersoorten sterven uit, ijskappen smelten, de zeespiegel stijgt, we hebben te maken met overstromingen, tropische temperaturen en klimaatvluchtelingen. Het moet anders. Maar hoe? Kunst is misschien niet dé oplossing, maar kan ons de ogen wel openen. De tentoonstelling KlimaatExpo ’22 wrdt samengesteld door open inschrijving en een anonieme selectie. Alle hedendaagse beeldende kunstvormen waren welkom: van schilderkunst tot buitenbeelden, van maquettes tot fotografie – en alles daartussenin. De enige voorwaarde was het thema: klimaatverandering. Een gemêleerde jury van jong en oud – museummedewerkers, galeriehouders, kunstenaars, schrijvers, wetenschappers, mensen uit de zorg, de bouw, kappers, studenten, scholieren en vele anderen – koos op basis van het online ingezonden werk 250 kunstwerken voor de tentoonstelling. Die kunstwerken worden op vier locaties getoond: het Academiehuis in Zwolle, Kasteel het Nijenhuis en de bijbehorende beeldentuin in Heino / Wijhe en Museum de Fundatie Zwolle.

Verkooptentoonstelling

De gekozen 250 kunstwerken zijn tijdens de tentoonstelling te koop. ArtWorlds faciliteert en ontvangt 30% commissie per verkocht werk. Met deze provisie kan ArtWorlds haar projecten mede mogelijk maken. Museum de Fundatie is niet financieel betrokken bij de verkoopprocedure.

Herfstvariant van ZomerExpo

KlimaatExpo’ 22 komt voort uit ZomerExpo en wordt georganiseerd door ArtWorlds in samenwerking met Museum de Fundatie. ZomerExpo is een landelijke verkooptentoonstelling van hedendaagse kunst in een Nederlands museum, bestaande uit kunstwerken die anoniem zijn geselecteerd na open inschrijving. Het zomerevenement, voor het eerst gelanceerd in 2011, trekt veel kunstenaars, een groot publiek en is een goede barometer van uiteenlopende smaken.

Voor de achtste editie van het project maakt ‘Zomer’ plaats voor ‘Klimaat’ en verschuift de tentoonstelling van de zomer naar de herfst. KlimaatExpo ‘22 wordt mogelijk gemaakt door sponsoren, deelnemende kunstenaars en vele partners. De expositie wordt inhoudelijk ondersteund door diverse ambassadeurs.

Fundatie Future Factory

KlimaatExpo ’22 is onderdeel van de Future Factory, het laboratorium van Museum de Fundatie. Multidisciplinaire makers gaan hier op zoek naar de hartslag van de tijd. Welke thema’s bepalen de toekomst? Antwoorden zijn te zien in exposities zowel binnen als buiten het museum.

Beeld: ‘Let’s wait and see’ door ART Jacobs, Collectie KlimaatExpo ‘22