Afscheid van een moedig museumdirecteur

• 16 augustus 2022

Liesbeth Brandt Corstius (1940 … 2022)

Met verdriet hebben wij kennisgenomen van het overlijden van Liesbeth Brandt Corstius. Als museumdirecteur verbonden aan Museum Arnhem van 1982 tot aan haar pensioen in 2000. Dankbaar zijn wij dat zij het nieuwe museum heeft zien openen.

Ruim veertig jaar geleden kaartte Liesbeth de ongelijkheid in de kunstwereld aan door tenminste vijftig procent kunst en ontwerp gemaakt door vrouwen te presenteren. Vrouwelijke kunstenaars waren nauwelijks te zien in musea en tentoonstellingen. Die keuze werd bekritiseerd en bewonderd. In het museum werd werk aangekocht van onder anderen Marlene Dumas, Marjolijn van den Assem, Barbara Bloom, Miriam Cahn, Hooykaas/Stansfield en Lydia Schouten. Inmiddels is aandacht voor gelijkheid in Museum Arnhem vanzelfsprekend.

Liesbeth heeft een onuitwisbare invloed gehad en blijft een grote inspiratie.