Liesbeth Brandt Corstius overleden

• 15 augustus 2022
Margriet Luyten – Levenswerk II – video still Liesbeth Brandt Cortius

Ruim achttien jaar was ze spraakmakend directeur van Museum Arnhem. Op vrijdag 12 augustus overleed Liesbeth Brandt Corstius op 81-jarige leeftijd in haar woonplaats Arnhem. Uit de reacties op haar overlijden blijkt dat Brandt Corstius niet alleen veel heeft betekend voor vrouwen die kunst maken, maar ook voor vrouwen die als curator of museumdirecteur werken.

In 1982 werd  Liesbeth directeur van het museum in Arnhem: als opvolger van Pierre Janssen was ze de eerste vrouwelijke directeur van het museum.  Al vanaf haar aantreden initieerde ze een belangrijke kentering in de door mannen gedomineerde kunstwereld. Ze besloot om evenveel werk van vrouwelijke als van mannelijke kunstenaars tentoon te stellen. En de naam Gemeentemuseum Arnhem doopte ze om in Museum voor Moderne Kunst Arnhem. Ze kocht al vroeg werk aan van Marlene Dumas, Charlotte Mutsaers, Irene Fortuyn, Rebecca Horn en Lydia Schouten. In 1994 ontving Brandt Corstius de Aletta Jacobs Prijs voor haar inzet voor vrouwelijke kunstenaars.

Mannenwereld

Toen Museum Arnhem dit voorjaar heropende na een grondige verbouwing, blikte Brandt Corstius met de Volkskrant terug op haar betrokkenheid bij de emancipatie van vrouwelijke kunstenaars. Na haar studie kunstgeschiedenis werkte ze als conservator moderne kunst bij museum Boijmans Van Beuningen. De kunstwereld was een mannenwereld, en ook voor Brandt Corstius was dat toen vanzelfsprekend. In het Rotterdamse museum maakte ze uitsluitend tentoonstellingen met mannen. De bewustwording kwam pas later, toen ze met vriendin Josine de Bruyn Kops (van 1976 tot 1986 directeur van Stedelijk Museum Gouda) een grote expositie met ‘jonge kunst’ bezocht in Parijs.

Samen verbaasden ze zich erover: die jonge kunstenaars waren allemaal mannen. ‘Kenden wij zelf eigenlijk kunstenaressen, vroegen we ons af. Nee. We hadden kunstgeschiedenis gestudeerd en werkten in de kunstwereld, maar konden er niet één noemen.’ Om dat te veranderen richtten ze in 1978 de Stichting Vrouwen in de Beeldende Kunst (SVBK) op. Onder de vlag van SVBK maakte Brandt Corstius onder meer de tentoonstellingen Feministische kunst internationaal (1979) en De kunst van het moederschap (1981).

Foto: Margriet Luyten – Levenswerk II – video still Liesbeth Brandt Cortius