Orgel Museum Arnhem nu in Musis Sacrum

• 8 juni 2022

Op woensdag 8 juni is de nieuwste aanwinst van Musis Sacrum officieel in gebruik genomen. Het betreft een historisch orgel, dat sinds 1931 in de koepelzaaal van Museum Arnhem hing. Vanwege de grote verbouwing en uitbreiding zocht Museum Arnhem samen met de gemeente Arnhem, naar een alternatieve locatie. Musis bleek een geschikte plek te hebben om dit orgel te plaatsen. Daarmee is het orgel voor de stad behouden. Bovendien is met de komst van dit orgel de traditie in ere hersteld dat Musis een orgel in huis heeft.

Museumdirecteur Saskia Bak wilde in 2017 afscheid nemen van het orgel. Zij vond het niet passen in in expositiezalen voor moderne kunst. Bak hoopte dat de gemeente Arnhem, eigenaar van het negentiende-eeuwse orgel, een betere plek zou vinden voor het instrument.

Het in 1842 door de Rotterdammers Willem Hendrik Kam en Hendrik van der Meulen gebouwde orgel hing sinds 1931 in de koepel van het museum.  In dat jaar kreeg de gemeente Arnhem het cadeau van de plaatselijke christelijk-gereformeerde gemeente. Het werd echter in het museum maar weinig bespeeld.

De Arnhemse stadsorganist Johan Luijmes ging, samen met de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed, op zoek naar een plek voor het orgel. Directeur Hans Verbugt van Musis en Stadstheater Arnhem opperde om te onderzoeken of plaatsing in de Muzenzaal haalbaar zou zijn.  ”Daar heeft altijd een orgel gehangen,”aldus Verburgt, “maar bij een vorige verbouwing is het verdwenen. Wij houden geregeld kamerconcerten, waarbij de uitvoerenden én het publiek op het podium zitten. Bij dergelijke concerten kan het orgel een goede rol spelen.”

Het orgel op de nieuwe plek in Musis Sacrum (foto: Otto Berendsen)