Veel klachten over Pinkstersluiting museum

• 7 juni 2022

Museum Arnhem heeft afgelopen weekeinde veel kritiek over zich heen gekregen, omdat de deur van het museum tijdens Pinksteren dicht bleef. Ruim drie weken na de grote heropening besloot de directie de organisatie rust te gunnen.

Hoewel het museum op maandag altijd is gesloten, wijzen veel teleurgestelde mensen erop dat juist de vrije zon- en feestdagen bij uitstek de gelegenheid bieden voor een museumbezoek.

In een reactie op de kritiek schrijft het museum: “Museum Arnhem is een aantal dagen in het jaar gesloten. Dit was ook voor heropening het geval. Pinksteren hoort hier ook bij. Bij de evaluatie van dit jaar en vaststelling kalender voor volgend jaar nemen wij de signalen hierover mee en vanaf morgen staan de deuren weer open.”

Schriftelijke vragen

De klachten van het publiek zijn ook de lokale politieke partij Arnhem Centraal ter ore gekomen. De partij heeft schriftelijke vragen gesteld, zegt raadslid René Kraayenbrink. “Een vreemde beslissing van de directie, aangezien dit museum na een opknapbeurt van vier jaar recent pas heropend is”, zo staat er in de brief. “Na de renovatie die 23 miljoen euro heeft gekost en van gemeenschapsgeld is betaald, is elke euro toegangsgeld belangrijk om uit de kosten te komen.”

De partij wil van het college een reactie op de sluiting tijdens de pinksterdagen. Daarnaast wil de fractie horen of het college van burgemeester en wethouders in gesprek gaat met de directie van het museum.