Van Links naar Rechts met Vrienden

• 25 mei 2022

Inleiding en rondleiding door Jelle Bouwhuis

Op dinsdag 14 juni is er een bijeenkomst voor VVMA-leden in Museum Arnhem. Jelle Bouwhuis, conservator Moderne Kunst, geeft een inleiding over de tentoonstelling Van Links naar Rechts en leidt ons daarna rond over deze tentoonstelling.

Museum Arnhem staat bekend om zijn collectie Neorealisme, met werken van bijvoorbeeld Dick Ket, Carel Willinken Pyke Koch. De tentoonstelling van Van Links naar Rechts biedt een nieuwe kijk op een eeuw Neorealisme, waarbij de invloed van politieke spanningen in het Interbellum zichtbaar worden. De economische crisis van 1929 en de machtsovername door Hitler in Duitsland in 1933 raakten ook de kunst en kunstenaars.

Jelle Bouwhuis bespreekt en toont onder meer herontdekkingen van progressieve kunstenaars zoals Berthe Edersheim, Harmen Meurs en Nola Hatterman, die voorheen letterlijk en figuurlijk links bleven liggen. Ze worden getoond tegenover bekende namen als Willink, Raoul Hynckes en Pyke Koch.

De tentoonstelling is ingebed in een overzicht van bijna een eeuw verzamelen van Neorealisme door Museum Arnhem. Bekende en minder bekende namen uit heden en verleden wisselen elkaar af, zoals Henri van de Velde, Henk Mual, Gaby Bovelander, Marlene Dumas, Dorian Hiethaar en Iris Kensmil. Van Links Naar Rechts geeft daarmee een inkijkje in hoe het verzamelbeleid van het museum in de loop van de tijd werd bijgesteld, naar maatschappelijk engagement en een inclusieve blik.

Belangstellenden kunnen zich aanmelden bij Otto Beredsen

vvma.secretariaat@museumarnhem.nl Na een bevestiging van hem kan tot betaling worden overgegaan. Deelnemekosten bedragen € 6,00 per persoon. Dit bedrag graag overmaken op bankrekeningnummer NL15INGB0000421700 t.n.v. VVMA met vermelding van tentoonstelling Van links naar Rechts, uw naam en het aantal personen (één of twee, afhankelijk van uw lidmaatschap). De aanmelding is pas geldig na betaling.. De bijeenkomst is alleen voor vrienden en vol is vol.

Door wie?Conservator Moderne Kunst Jelle Bouwhuis
​DatumDinsdag 14 juni 2022
Inloop11.00 uur (museum gaat dan open), ontvangst secretaris VVMA Otto Berendsen
WaarStudio Museum met koffie en inleiding door Jelle Bouwhuis