Marcouch over Museum Arnhem

• 14 mei 2022

Dit schrijft burgemeester Ahmed Marcouch op zijn facebookpagina over de opening van het museum:

“Het weekend is begonnen met gratis rondleidingen in Museum.Arnhem, vrijdag kwamen de eerste 1200 Arnhemmers al. Het ideale geschenk voor ons allen: iets wat je nog niet had, niet wist dat je het miste en toch de voltreffer blijkt.

Weet u wat het is, wij beleven vreugde aan mensen die wij niet kennen, zodra wij zien wat hen beweegt, buiten de mal die wij hen hebben toebedacht. Inlevingsvermogen begint met ons vermogen tot voorstellingen maken, van hoe andere mensen kijken, horen, voelen en denken. Dat is wat kunst met ons doet. Kunst brengt wonderen, als je het ziet en helpt ons uit te treden uit onze bubbel en nieuwe leefwerelden te zien.

Het gebouw wenkt ons, zo heb ik dit verwoord voor de vrolijke nieuwsgierige schoolkinderen; in Arnhem-Zuid kun je zien hoe het gebouw op het punt staat over de Rijn heen te komen – niet echt natuurlijk, als belofte om ons binnen te halen. Bijna het randje over, dat doet kunst altijd; de NRC noemde vrijdag de nieuwe vleugel al de ‘cliffhanger van Nederland’.

Aan de Noordkant begint het museum juist rustig, met de beeldentuin; elke dag gratis toegankelijk tijdens de openingsuren, vijf minuten lopen vanaf het Centraal Station.

Museumdirecteur Saskia Bak gaat door deuren en glazen voor goede kunstenaars uit de hele wereld, op de schouders van de collectie, en zij verzet een complete stuwwal met haar team voor mensen die kunst willen leren zien. Want kunst kijken mensen, is gewoon te leren, zoals een nieuw gerecht met smaak verorberen te leren is – het resultaat is magisch en bereikbaar tegelijk, zoals de lucht door de koepel in licht naar beneden kan vallen, midden in het museum voor wie toegewijd deze heuvel is op geklommen en de trappen bestijgt.

Museum Arnhem hoort bij onze zogenoemde Pedagogische Wijk, met zijn inbreng in de verlengde schooldag en andere activiteiten van de rijke school en hun contacten met @rijnijssel de @han.nl en @artezuniversityofthearts Eenmaal binnen kunnen wij de volle gulle tentoonstellingszalen in. Ik hoop dat wij elkaar vaak gaan ontmoeten in Museum Arnhem! #internationaldaymuseum

(foto’s: Rolf Hensel)