Feestelijk weerzien met bezoekers

• 13 mei 2022

Museum Arnhem weer geopend

Burgemeester van Arnhem Ahmed Marcouch en directeur Saskia Bak staan klaar om de bezoekers te ontvagen. (foto: Eva Broekema)

Het vernieuwde Museum Arnhem is vanochtend op feestelijke wijze geopend door burgemeester Ahmed Marcouch en museumdirecteur Saskia Bak. Samen openden zij de deuren voor de eerste bezoekers: de kinderdirecteur van Museum Arnhem Eden van Nieuwehoven (10 jaar) en haar klas van de Arnhemse Montessorischool. Het moment werd omlijst door dansers van Introdans met de performance Earth en een dansperformance van Ruben Chi.

Vanaf 12 uur stroomden de zalen van het museum vol met bezoekers. Om de opening te vieren was het museum vandaag gratis voor iedereen. Wel moest hier vooraf een ticket voor worden gereserveerd. Hiervoor was veel animo. “Vandaag is een feestelijk weerzien met onze bezoekers” zei diecteur Saskia Bak. “We hebben lang uitgekeken naar dit moment en nu kunnen we dan eindelijk het vernieuwde museum laten zien.”

Kindermuseumdirecteur Eden van Nieuwehoven en haar klasgenoten zijn de eerste bezoekers van het vernieuwde Museum Arnhem. (foto: Rolf Hensel)

Feestelijk weekend

Tijdens het openingsweekend op 14 en 15 mei zijn in het museum verschillende optredens, rondleidingen en workshops. Het feest begint al buiten de museummuren: op het plein voor het Centraal Station gaan Arnhemse ontwerpers met voorbijgangers werken aan een grote tekening op een enorme rol papier. Ook in de tuin van het museum kan worden getekend. De tekeningen zijn onderdeel van de kunstinstallatie Moving Colorfield van Anita Waltman en Karel van der Eijk. In de museumzalen komt de bezoeker spoken word artiesten tegen van Mensen Zeggen Dingen of men kan deelnemen aan één van de instaprondleidingen met een museumdocent. Er is nog veel meer te beleven op 14 en 15 mei: een overzicht van alle activiteiten staat op de website van het museum.

De opening werd omlijst door dansers van Introdans met de performance Earth
en een dansperformance van Ruben Chi. (foto’s: Rolf Hensel)