Met Vrienden naar Duitsland

• 26 augustus 2017

24 en 25 augustus 2017: tweedaagse reis naar Osnabrück, Herford, Münster en Unna

Tekst: Ietje ten Holt, foto’s Christine den Burger

Gezien ons volle programma vertrokken we al vroeg. Mirjam Westen en Raymond den Burger maakten van de lange busreis naar Osnabrück gebruik om ons uitgebreid e informeren over Felix Nussbaum en het door Daniel Libeskind ontworpen Felix-Nussbaum-Haus, zodat wij goed voorbereid ter plekke aankwamen. Maar eerst was het tijd voor koffie met een gigantisch stuk heerlijke taart in café Läer. Vervolgens was het maar een paar minuten lopen naar het Felix-Nussbaum-Haus: een ontregelend, beklemmend museum met ongelijke vloeren, scheve wanden, driehoeken en koele materialen. De Joodse architect Daniel Libeskind heeft hier bewust voor gekozen, hij wilde dat het gebouw in overeenstemming was met de noodlottige geschiedenis van de Joodse schilder Felix Nussbaum die in Auschwitz is overleden. In een groot deel van de indrukwekkende werken van Nussbaum is de dreiging zichtbaar. Maar er is ook plaats voor humor en vrolijke taferelen. Prachtig en ontroerend werk.

In MARTa in Herford, het door Frank Gehry ontworpen museum, was de hoofdexpositie gewijd aan het werk van negen uit het Midden-Oosten, Iran en Noord-Afrika afkomstige kunstenaressen die veelal naar het Westen waren geëmigreerd. De thema’s als identiteit, migratie, het verlies van het thuisland leverden o.a. een aantal prachtige foto- en videowerken op. Vervolgens door naar Münster waar we een heerlijk ontspannen eind van de middag doorbrachten in het havengebied: ‘lopen over het water’, in de Kunsthalle naar de tentoonstelling van Wu Tsang en op een terrasje aan het water genieten van een glaasje wijn. In Stadthotel Münster stond een prima buffet voor ons klaar waarna we bij de koffie nog even de wandel- en fietsprogramma’s voor dag twee doornamen.

Wandelen over water in e haven van Münster

Na een copieus ontbijt was het de tweede dag tijd voor de Skulptur Projekte 2017. De wandelaars gingen met de bus naar twee locaties die te voet niet gemakkelijk te bereiken waren, terwijl de fietsers eerst een rondleiding door Mirjam en Raymond kregen langs een groot aantal werken in de stad. Na twee uur waren de wandelaars aan de beurt voor de rondleiding en stapten de fietsers daadwerkelijk op de fiets op zoek naar verder weg gelegen werken o.a. in het Schlosspark en langs de Aasee. Voor de wandelaars viel er ’s middags in Münster nog genoeg te beleven: de performance van Piricide Domandere kerkenhet LWL –Museumhet Kunstmuseum Pablo Picasso en/of een leuk terrasje.

Voor de meesten van ons vormde het werk van Nicole Eisenman: Skizze für einen Brunnen, de vijver met de figuren van brons en gips, één van de hoogtepunten van de Skulptur Projekte 2017. Ander hoogtepunt was het LBS gebouw met HellYeahWeFuckDie en de robotvideo’s.

Nog vol van indrukken vertrokken we naar Unna voor de avondmaaltijd in Abteilung 10 van de Lindenbrauerei. Daarna in alle rust even genieten van de avondlucht en kleuren in de Skyspace van James Turrell om tot slot kort te worden rondgeleid door het fascinerende Zentrum für Internationale Lichtkunst Unna. Moe maar voldaan stapten we in de bus om een half uurtje voor middernacht in Velp aan te komen. Het waren twee mooie dagen, mede dankzij de geweldige toelichtingen door Mirjam en Raymond en niet te vergeten: het heerlijke weer!

De Skyspace van James Turrell