Over de houdbaarheid van het leven op aarde

• 11 april 2022

Al twee keer was hij uitgesteld, de presentatie van Manon Braat over de openingsexpositie ‘Ten minste houdbaar tot’, maar op 9 april, na afloop van de officiële ALV, kwam het er van. Manon is hoofconservator van de tentoonstelling, die gaat over de relatie tussen mensen en hun natuurlijke omgeving. Deze bijzondere en soms destructieve relatie is aan het veranderen.

Museum Arnhem wil zich mengen in de hedendaagse discussie over klimaat, milieu en duurzaamheid aan de hand van de bijzondere kunstcollecties van het museum. Het traditionele westerse verhaal van veel oudere werken wordt naast onbekende of onderbelichte verhalen en nieuwe perspectieven geplaatst. Het publiek wordt verleid om positie te bepalen en zelf keuzes te maken. Doel van de tentoonstelling is om inzicht te bieden in historische achtergronden en oorzaken van de ecologische problemen die inmiddels de hele wereld raken maar ook om te inspireren, hoop te bieden en te activeren.

In haar presentatie gaf Manon een uitgebreide toelichting op de expositie, die is ondergebracht in zes zalen met elk een eigen thema. Daar is werk te zien uit de eigen collectie van met museum, naast werk in bruikleen, nieuw aangekocht werk en werk dat speciaal in opdracht is gemaakt. Veel kunstenaars vragen zich af hoe lang mensen nog kunnen blijven leven op onze planeet. Op de tentoonstelling zijn de verschillende manieren te zien waarop kunstenaars sinds  de zeventiende eeuw de natuur verbeelden. Welke verhalen vertellen de landschappen, stillevens, planten en dieren over de relaties tussen mensen en natuur door de eeuwen heen? Welke verhalen vertellen ze niet… en waarom niet? En kan kunst veranderen hoe mensen omgaan met de aarde?

Ten minste houdbaar tot is te bezoeken van 13 mei 2022 tot en met 9 januari 2023/ Een aantal kunstwerken zal halverwege de tentoonstellingsperiode worden vervangen.