Mijn geliefde kunstwerk: Tattoo Shop Calvary

• 3 augustus 2019

Door Joseph Follende Grossfeld

Het kunstwerk ‘Tatto Shop Calvary’zag ik voor het eerst op een overzichtstentoonstelling van de Arnhemse kunstenaar Rinke Nijburg (1964) in ons museum in 2005. Er waren daar onder de titel ‘Piercing the Spirits’vele werken van hem te zien,want hij had daar een solo-expositie.

Dit werk raakte me meteen. De vele kleuren met de witte auto als middelpunt riepen allerlei associaties op, zoals een ambulance in zwaar onweer of een rustpunt in de woesye wereld. Het tattoogebouw straalde een bepaalde geheimzinnigheid uit. Ookde luchtvervuilende schoorsteen sprak mij aan!

Nog meer ging dit werk me aanspreken na de uitleg die Rinke ter plekke gaf. Op het nummerbord van de auto had hij de tekst Calvary geplaatst want hij wilde een relatie leggen et de drie hoofdletters T die in het woord TaTToo bovenop het gebouw zijn vermeld. Want die drie T’s zag hij als de drie kruisen op de berg Calvarië waar in 33 na Christus Jezus is gekruisigd en gestorven, samen met twee misdadigers. Die uitleg fascineerde me en ik besloot tot aankoop van het werk.

Sinds 2006 hangt het in os huis op een wand van de eetkamer. Ik kijk er bijna dagelijks naar en wordt telkens geraakt door de compositie, de kleuren en de uitleg van Rinke. Ik associeer het ook met et kruisbeeld dat vroeger in iedere katholieke huiskamer boven de deur hing, zoals ook bij ons thuis toen ik kind was. Aleen wordt het mysterie van de kruistocht van Jezus in dit werk van Rinke naar mijn idee veel diepzinniger uitgedrukt.

Ik wil jullie ook niet onthouden hoe Wouter Prins dit werk omschrijft in een boek over deze expositie van Rinke. Volgens hem legt het een dualiteit bloot, namelijk een diep geloof bij Rinke in het vervaal van onze wereld enerzijds en een diep geworteld verlangen anderzijds om dit ernstige besef op een speelse, humoristische wijze te ontkrachten. En daarbij wordt Rinke geïnspireerd door de denkwereld van Nietzsche.

Het doet me goed dat ik dit werk in onze eetkamer mag zien hangen en ik hoop er nog veel jarenvan te genieten.