Kunstwerk Monika Dahlberg wordt blikvanger beeldentuin

• 18 maart 2022

Foto’s: Rolf Hensel

Voor het 100-jarig bestaan heeft Museum Arnhem van gemeente Arnhem een bijdrage gekregen die is besteed aan het vervaardigen van het kunstwerk ‘Asis Rafiki’ van de Nederlandse kunstenaar Monika Dahlberg. Het 3,5 meter hoge beeld wordt de blikvanger van de beeldentuin. Directeur Saskia Bak en wethouder van Cultuur Cathelijne Bouwkamp presenteerden het beeld.

Saskia Bak en Cathelijne Bouwkamp presenteren het beeld (foto: Rolf Hensel)

Het indrukwekkende werk van de Nederlandse kunstenaar en beeldmaker Monika Dahlberg (geb. Kenia, 1975) staat straks aan de ingang van de beeldentuin. Dahlberg is binnen diverse kunstuitingen actief; ze fotografeert (onder andere selfies, waarvoor zij zelf liever het woord ‘otofoto’ gebruikt), maakt collages en ontwerpt beelden. Haar werk is expressief, direct en biedt een kritische blik, die voor kijkers ook ongemakkelijk en confronterend kan zijn.

Zonnevriend

Het beeld Asis Rafiki (Swahili voor zonnevriend) dat Dahlberg heeft gemaakt voor Museum Arnhem borduurt voort op haar serie ‘Gatekeepers’. Dit zijn op Afrikaanse houten beelden geïnspireerde kunstwerken. Het beeld is uitgevoerd in gegoten en geverfd aluminium. als symbool voor status en macht. De Gatekeepers zijn een zoektocht naar het combineren van de als ‘geheimzinnig’ geachte Afrikaanse beeldcultuur met een ‘westers’ stereotype, met een dikke knipoog naar populaire beeldcultuur en de toerisme industrie. Zo is de animatie- en stripfiguur Mickey Mouse, schepsel van Walt Disney, in veel van Dahlbergs werk te herkennen als een kinky type met een antropomorfe muizenkop. Zijn gezicht tekent ze in drie zwarte cirkels. Mickey is een van de meest herkenbare symbolen ter wereld en betekent voor Monika Dahlberg een verbintenis tussen heden en verleden. De kunstenaar voegt iets menselijks toe en creëert zo een toegankelijke beeldtaal die tegelijkertijd vervreemd aandoet.

Dankzij

Het kunstwerk van Monika Dahlberg is in opdracht van Museum Arnhem gemaakt voor de vernieuwde beeldentuin van het museum. Aan het kunstwerk is bijgedragen door het Mondriaan Fonds, gemeente Arnhem en de Vrienden van Museum Arnhem. De beeldentuin is mogelijk gemaakt dankzij ir. Abe Bonnema Stichting, BPD Cultuurfonds, Kickstart Cultuurfonds, Mondriaan Fonds, de Vrienden van Museum Arnhem en de donateurs Tuin Museum Arnhem.