Expositie Cheiron bij Nieuwe Ruimte

• 26 januari 2024

Kunstenaar van de maand februari bij Nieuwe Ruimte is Jeanine Bousie. Zij exposeert met de tentoonstelling ‘Cheiron‘ van 4 tot en met 25 februari samen met de door haar uitgenodigde mede-exposanten Arthur Winailan en Marie- Hélène Marbus.  ‘Cheiron’ betekent zoveel als ‘de gewonde genezer’. Iemand die door het ervaren van zijn eigen pijn anderen kan helpen.

Jeanine Bousie maakt schilderijen, tekeningen, grafiek, fotografie en werkt met mengvormen. Ze wil zich niet vastleggen op een techniek of een stijl, omdat ieder beeld om een eigen techniek of stijl vraagt. Bousie werkt intuïtief. Ze weet van tevoren niet precies wat ze gaat maken, maar gaat ‘in een wolk van niet-weten’ op pad tot het moment dat alles samenvalt en ‘klopt’. Franse titels bij haar werk verbinden haar met haar (verre) Frans- Algerijnse afkomst en haar studie Frans.

Het werk van Arthur Winailan bestaat uit foto’s. Toch noemt hij zichzelf geen fotograaf maar beeldmaker, omdat dat beter weergeeft wat hij doet: het creëren van beelden in het algemeen. Zijn doel is expressie overbrengen door de energie, emotie en schoonheid van beweging al dan niet in abstracte beelden vast te leggen voor een visuele trip vol levendigheid en emotie. Hij gebruikt daarbij cameratechnieken als intentional camera movement, bewerkte beelden van andere kunstenaars en AI. Zijn opleiding en werk in de ICT komt daarbij goed van pas.

In het werk van Marie-Hélène Marbus staat het ‘menselijke’ centraal: wat mensen meemaken en wat hen beweegt. Hoe verhouden ze zich tot elkaar, hoe zien zij zichzelf. In beelden kan het zichtbaar en tastbaar worden. De meeste werken maakt Marbus met teken- en schildertechnieken en in grafiek. Maar ook andere technieken zoals fotografie worden door haar gebruikt. Behalve vrij werk maakt zij werk in opdracht, als illustrator, portrettist en als docent.

De expositie wordt op zondag 4 februari om 15 uur feestelijk geopend door dichter Marion Steur in de expositielocatie aan de Oranjestraat 36a in Velp. Vanaf 12.00 uur is de expositie te bezoeken.

Elke zondag in februari 2024 is de expositie te bezoeken van 12 tot 17 uur. Gratis entree.