Bedrieglijke meesters in kasteel Ruurlo

• 7 december 2023

Museum More heeft met circa vijftig schilderijen en ruim honderd  werken op papier de grootste collectie werken van Carel Willink (1900 … 1983), een neorealistische kunstenaar die vanwege de vervreemdende atmosfeer van zijn werk ook wel als magisch realist wordt bestempeld. Zelf sprak Willink liever van imaginair realisme, een vanuit de verbeelding geschilderde werkelijkheid.

Vanaf zijn dertigste groeide zijn reputatie als schilder van monumentale, architectonische decors en onheilspellende luchtlandschappen. Willink maakte tussen 1917 en 1983 meer dan 325 schilderijen en aquarellen. In Kasteel Ruurlo is Willinks ontwikkeling te zien, van jeugdwerk tot het laatst voltooide schilderij.

Willink en zijn tijdgenoten Raoul Hynckes (1893 … 1973) en Wim Schuhmacher (1894 … 1986) behoorden in de jaren 1930 en ‘40 tot de absolute top van de Nederlandse schilderkunst. Ook nu worden ze nog vaak in een adem genoemd als ‘magisch’ of ‘neo’ realisten. Het stilleven, het landschap, de verstilde sfeer en de virtuoze stofuitdrukking verbinden het werk van dit drietal. Willink maakte aan het begin van zijn carrière een aantal stillevens waarvan ‘Veldboeket’ er ook een is.

Volg hun artistieke reis van modernisme naar bedrieglijk echt realisme in de tentoonstelling Bedrieglijke Meesters. Nog te zien tot en met 21 januari 2024.

Carel Willink, Veldboeket,1928, collectie Museum More ©Sylvia Willink-Pictoright