Bekende gebouwen als hoofdtooi

• 11 oktober 2023

Een van de kunstenaars uit de tentoonstelling Tussen Grenzen is Meschac Gaba (1961). Hij kwam in de jaren 90 naar Nederland en verhuisde enkele jaren geleden weer terug naar zijn geboorteplaats Cotonou in Benin. Zijn kunstwerken ‘Tresses’ (pruiken of hoofdtooien) zijn gemaakt van nephaar en stellen ontwerpen van bekende gebouwen voor. Zoals de John Frostbrug uit Arnhem, Gherkin Building uit Londen, Disa Park uit Kaapstad en L’Étoile rouge uit Cotonou. Het haarwerk is, volgens aanwijzingen van de kunstenaar, gevlochten door kapsters uit Cotonou. Aan de binnenkant van de pruiken zit een metalen structuur, zodat ze gedragen kunnen worden.

Haar speelt een belangrijke rol in veel Afrikaanse culturen; het kan verwijzen naar leeftijd, sociale status of religie. In Europese en Amerikaanse steden werken Afrikaanse haarvlechters vaak in kapperszaken waar traditionele cultuur hand in hand gaat met geld verdienen. Met zijn werk wijst de kunstenaar zo ook op de oneerlijke economische verdeling in de wereld.

Meschac Gaba, Tresses (2008), verworven met steun van het Mondriaan Fonds en Arnhem Arts Ambassadors, collectie Museum Arnhem. (foto’s: Eva Broekema)