Met Vrienden naar de bioscoop

• 24 januari 2019

Tekst Paulien Ariens

Het was bomvol en erg gezellig met de vele Vrienden in de foyer van Focus filmtheater op donderdagmiddag 17 januari. Ruim 70 Vrienden bezochten de Nieuwjaarslezing Als kunst je lief is  waar kunsthistorica Angeline Bremer  bevlogen vertelde over de gevarieerde en boeiende selectie uit de collectie van een veertigtal musea in Nederland  te zien in de tentoonstelling Als kunst je lief is (30 september 2018 – 3 februari 2019) in het Kröller-Müller Museum.

De tentoonstelling bestond uit tachtig kunstwerken de laatste tien jaar zijn aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt. De Vereniging Rembrandt steunt al sinds 1883 Nederlandse musea die belangrijke aankopen willen doen.

Neo Rauch, Gewitterfront.

De kracht van Angeline bleek ook weer deze middag. Schilderijen  in het museum legde ze moeiteloos naast tijdgenoten of werken van andere kunstenaars. Zo zagen we een Egyptisch beeld van drieduizend jaar oud naast een schilderij van de Duitse kunstenaar Neo Rauch, dat twee jaar geleden nog op de ezel stond.

Voor de 30 liefhebbers organiseerden we op donderdagmiddag 24 januari nog een rondleiding in het Kröller-Müller Museum. Angeline Bremer en Trudy Koning ( beiden kunsthistoricus) leidden ons enthousiast rond. Het was een feest van onverwachte ontmoetingen met de kunstwerken en we waren  getuige van verrassende, niet eerder vertoonde combinaties kunst, met grote zorg geënsceneerd.