Lara de Moor: The other place

• 28 augustus 2023

Museum MORE toont vanaf dit najaar de eerste museale solotentoonstelling van kunstenaar Lara de Moor (Den Haag, 1969). Met haar schilderijen, waarvan er in MORE dertig te zien zullen zijn, creëert zij een mysterieuze wereld waarin verlaten plekken een eigen ziel en atmosfeer krijgen. De tentoonstelling is te zien van 16 september tot en met 10 maart 2024.

Lara de Moor, Lead, 2018, particuliere collectie

De Moors vaak monumentale interieurstukken zijn zorgvuldig gecomponeerde stillevens. De vloeren, wanden, ramen en hoeken in lege vertrekken vormen haast geometrische composities. En dan opeens hangt er een doorzichtige zak gevuld met water aan een deurknop of wordt de ruimte doorkruist door een web van bijna lichtgevende draden. Ze zoekt naar plekken, in haar eigen huis of andere ruimtes, die zich lenen voor het maken van installaties waarin ze haar objecten zorgvuldig ensceneert en fotografeert als voorstudies. Deze set-ups vertaalt ze naar olieverf op doek. En pas dan ontstaat de illusie en de zeggingskracht van haar kunst. Daarbij zoekt de kunstenaar soms de grens op van surrealisme als ze over een stoel een perzikkleurige vrouwenjurk drapeert, waaraan loden balletjes hangen. In werkelijkheid natuurlijk mogelijk en tóch werkt het vervreemdend. Zoals ook die grote donkere wolk die een kamer komt binnen drijven, als een plotselinge hevige emotie. Bij nader inzien gaat het om een druipende zwarte strook verf, geschilderd over een openstaande deur en een muur. Door zulke ingrepen balanceert het werk tussen realiteit en vervorming, als een basis van herkenbaarheid gezien door een filter van hoogstpersoonlijke gedachten en gevoelens.

Een schilderij is voor De Moor in wezen een stil punt in een draaiende wereld: “De tijd lijkt te zijn gestold in de zo vaak door mij geschilderde verlaten ruimtes, de lucht wordt niet meer in beweging gebracht en de sporen van de laatste handelingen zijn bevroren in de voorwerpen.”

Momenteel woont en werkt Lara de Moor in Rotterdam. Ze studeerde in 1993 af aan de Gerrit Rietveld Academie en volgde vervolgens het tweejarige internationale residency-programma aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Ze heeft veel tentoongesteld in haar geboorteland en internationaal in Londen, Barcelona, Turijn, Genua en verschillende Duitse steden. Haar werk is te vinden in tal van particuliere en openbare kunstcollecties. Museum MORE heeft in de afgelopen jaren een aantal van haar werken verworven en toegevoegd aan de eigen collectie.

kopfoto: Lara de Moor, Spiller (2020), particuliere verzameling