Aankoop ‘De Geleerden’ nog niet rond

• 23 augustus 2023

Tijdens de laatste ALV van 6 april viel het besluit het museum financieel te ondersteunen met de aankoop van De Geleerden. Op dit schilderij uit 1932 van de hand van Carel Willink is Albert Einstein te zien bij de ontvangst van een eredoctoraat in een Berlijnse setting. Het werk was te zien tijdens de tentoonstelling Hans Baluschek & Carel Willink.

Wat is nu de stand van zaken?

Echtgenote Sylvia Willink heeft eerder al aangeboden een deel te doneren. De Vereniging Rembrandt heeft aangegeven dat de kans op honorering heel klein is, omdat Willink goed vertegenwoordigd is in de Collectie Nederland.

Museumdirecteur Saskia Bak: “We willen het werk heel graag verwerven voor onze collectie en zoeken nu naar andere wegen en gaan een aanvraag bij het Mondriaan Fonds voorbereiden”. Ook denkt het museum aan een crowdfunding-actie, eventueel in samenwerking met de VVMA. Mocht daar nog nieuws over komen zullen we de Vrienden daarvan uiteraard op de hoogte stellen.