Open Monumentendagen in Arnhem en omstreken

• 3 augustus 2023

Op 9 en 10 september 2023 vindt Open Monumentendag plaats. Dé kans om een monument te bezoeken waar je normaal niet zo snel komt.

Dit jaar staat het evenement in het teken van het thema “Leven en doorgeven”, gericht  op het immaterieel erfgoed dat Arnhem  rijk is. Immaterieel erfgoed omvat de tradities, rituelen, kennis en vaardigheden die van generatie op generatie worden doorgegeven. Het vormt de levende en ademende ziel van de stad. Tijdens Open Monumentendag Arnhem wordt dit immaterieel erfgoed tot leven gebracht.

Bovendien zal extra aandacht worden besteed aan erfgoed waarin geleefd wordt, en aan architecten en ambachten. Arnhemse monumenten zijn niet alleen prachtige architectonische hoogstandjes, maar ook plekken waarin geleefd wordt. Deze gebouwen zijn getuigen van verhalen, herinneringen en menselijke ervaringen.

Achter elk monument schuilt het vakmanschap van bouwmeesters en ambachtslieden. Zij zijn de sleutelfiguren die ervoor zorgen dat ons erfgoed behouden blijft en in volle glorie kan worden doorgegeven aan toekomstige generaties. Dit jaar willen we hen in het bijzonder eren en de nadruk leggen op hun belangrijke rol bij het creëren en behouden van Arnhems cultureel erfgoed.

Kijk hier voor het programma van de Monumentendagen

Waar kun je naar toe in de gemeenten rond Arnhem?

Gemeente Rheden

Gemeente Renkum