Vriendenexcursie naar Doornburgh en Singer Museum

• 3 juli 2023

Op 16 augustus is er een Vriendenexcursie naar twee interessante bestemmingen. Als eerste Doornburgh, Buitenplaats voor kunst en wetenschap in Maarssen en als tweede het vernieuwde Singer Museum. in Laren .

Buitenplaats Doornburgh is een plek om de waan van de dag te parkeren bij het hek en te genieten van kunst, historie, eten en natuur. De buitenplaats bestaat sinds de 17e eeuw, aanvankelijk als zomerverblijf voor vermogende stedelingen die zochten naar de rust en de natuur aan de Vecht. Vanaf 1957 vestigden de zusters Kanunnikessen van het Heilig Graf zich op Doornburgh. Zij gaven architect Jan de Jong opdracht tot het bouwen van de priorij in de stijl van de Bossche School. Tot 2016 was de buitenplaats in gebruik als klooster. Sinds 2018 is Doornburgh opengesteld voor publiek als plek voor kunst en wetenschap. Er vinden regelmatig tentoonstellingen, lezingen en concerten plaats

Deelnemers aan de excursie krijgen hier een architectuurrondleiding van een uur. Daarna is er de mogelijkheid om op eigen initiatief de tentoonstelling Exodus te bezoeken. Onder de titel ‘Van golfslagbad tot de verstoten vrouw van god’, is er een brede waaier te vinden aan verhalen die de verstilde gangen van de voormalige priorij op Buitenplaats Doornburgh tot leven brengen. Achtentwintig kunstenaars – waaronder Monika Dahlberg, bekend van de Zonnevriend in de tuin van Museum Arnhem – verbeelden hun hedendaagse kijk op thema’s die verwant zijn aan het  Bijbelboek Exodus: van wintisymboliek en Irakese vluchtelingen tot de uittocht van Mozes uit Egypte: Wie liever naar buiten wil kan kiezen voor een bezoek aan het monumentale parkbos gelegen aan de Vecht en ontworpen door J.D. Zocher.

Na de lunch vertrekken we naar Laren voor de tentoonstelling Liefde voor Kleur. Hier wordt de bezoeker ondergedompeld in de belevingswereld van het moderne leven, gezien door de ogen van veertig Nederlandse en Belgische kunstenaars uit het begin van de 20ste eeuw. Met onder andere werk van Piet Mondriaan, Jan Sluijters, Kees van Dongen, Otto van Rees, Leo Gestel, Jo Koster, Willem Paerels en Léon De Smet. Intieme huiselijke settingen, atmosferische stadsgezichten, gloedvolle landschappen, winderige strandgezichten tot scènes uit het zinderende nachtleven zijn de dragers van verhalen over de snel veranderende tijd waarin ze zijn ontstaan. De tentoongestelde kunstenaars passen de kleuren toe van het zonlicht – rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo en violet – in een puurheid zoals we die in de natuur slechts zelden kunnen ervaren . We bezoeken de tentoonstelling(en) en de beeldentuin, een ontwerp van Piet Oudolf, als individuele bezoekers. De gratis toegankelijke beeldentuin is ingericht met beelden van hedendaagse Nederlandse kunstenaars, met de relatie cultuur – natuur als verbindend thema.

Vanaf 09.00 uur aanmelden in Velp bij NS station, parkeergelegenheid aanwezig
09.15 uur vertrek naar Maarssen
10.30 uur ontvangst in de voormalige priorij met koffie, thee en zoetigheid
11.00 … 12.00 uur architectuur rondleiding in twee groepen van 20