Expositie Henk van der Ploeg

• 9 mei 2023

an 21 mei tot 30 juli exposeert kunstenaar/schrijver Henk van der Ploeg (1949) in de Rembrandtzaal van De Bakermat in Arnhem. Hij woont en werkt al 45 jaar in de Arnhemse Burgemeesterswijk, en is op straat een markante verschijning door zijn kleding en loopstijl.Expositie Henk van der Ploeg

Door een lichamelijke beperking kwam hij terecht op het VGLO en werd hij spoeler van glaswerk in het ENKA-lab. Via teken- en schilderlessen op de avondacademie werd hij toegelaten tot de Academie voor Beeldende Kunsten in Arnhem (de voorloper van ArtEZ) die hij in 1979 voltooide. Later volgde hij een lithografiecursus in Salzburg. Behalve schilder en lithograaf was hij ook schrijver van proza en poëzie, en voordrachtskunstenaar.

Uitzicht

Van der Ploeg heeft veel geschilderd in zijn directe woonomgeving. Zo heeft hij veel schilderijen gemaakt van het vorige NS-station en van uitzichten vanuit zijn atelier. Je kijkt dan uit op de Amsterdamseweg (kruising Brouwerijweg/Bakenbergseweg) en tegen de achterkanten aan van huizen aan de Van Eckstraat,  Van Lawick van Pabststraat en Burgemeester Weertsstraat. In het begin schilderde hij de raamkozijnen van zijn atelier mee, later vulden alleen de uitzichten zijn schilderijen. Ze wasemen een atmosfeer van intimiteit en geborgenheid uit volgens Kunstcentrum De Gele Rijder dat ooit een verkooptentoonstelling organiseerde. Sommige van de geschilderde uitzichten bestaan inmiddels helemaal niet meer, andere zijn ingrijpend veranderd. Dat geeft de schilderijen enige architectuurhistorische waarde. Die is wel beperkt want Van der Ploeg schildert niet fotografisch. Door zijn kleurkeuze en weglating van menselijke wezens weet hij niet alleen een atmosfeer van intimiteit en geborgenheid op te roepen maar het alledaagse ook een vervreemdende context te geven. Zo houdt de eenling zich staande in de hem verwarrende wereld, weet hij een weg te vinden in het labyrint dat het bestaan is en de sombere kamers van de menselijke geest te behangen met een vrolijk dessin.

Boekhouding ontbreekt

De schilderijen van Henk van der Ploeg over de achterkanten van huizen, het oude NS-station en het vroegere Arnhem hebben in het verleden hun weg naar allerlei klanten gevonden, maar een goede boekhouding is daarvan nooit bijgehouden. Sommige schilderijen hebben een tijd aan de muur gehangen bij overheden en instellingen, maar hebben later andere bestemmingen gevonden. Helaas is het niet gelukt al deze schilderijen bijeen te brengen voor deze tentoonstelling.

De opening van deze expositie op 21 mei om 15.00 uur is voor  iedereen toegankelijk. Om 15.30 uur geeft Rinke Nijburg een korte inleiding. Aansluitend vertelt  wijkgenoot Henk Donkers over zijn ontmoetingen met Henk van der Ploeg. Vervolgens leest Henk van der Ploeg voor uit eigen werk.

De expositie is tot 30 juli te zien van maandag t/m vrijdag tijdens koffieochtenden van 10.00 tot 12.30 uur.