Mijn geliefde kunstwerk: Han Jansen

• 15 december 2020
Jan van Hoeve

Door Jan van Hoeve

Mijn geliefde kunstwerk is het schilderij dat ik kreeg van mijn geliefde ter gelegenheid van het slagen voor een examen. In mijn studietijd at ik met mijn vriendinnetje Henny, nu al meer dan 50 jaar mijn echtgenote, bij ‘Koos Kerstholt’ aan de vismarkt in Groningen. In het restaurant hingen moderne schilderijen aan de wand die ik met bewondering en interesse bekeek. De maker bleek Han Jansen*), de schoonzoon van Koos Kerstholt. Henny bleek hem te kennen als de vertegenwoordiger van de firma Hak die regelmatig op de levensmiddelengroothandel van haar vader kwam.

Deze connectie leidde ertoe dat we enige tijd later naar Eelderwolde fietsten om Han Jansen te bezoeken. Vanaf die dag hebben we altijd contact gehad en waren getuige van de ontwikkeling van zijn schilderschap.

Han Jansen, olieverf op papier

Het schilderij dat ik van Henny kreeg is olieverf op papier, ontstaan in de ontwikkelfase van Han. Gekocht voor f 25. De kennismaking met Han was het begin van onze interesse voor beeldende kunst. Han ontwikkelde zich als autodidact en bleef steeds experimenteren. Zijn doorbraak kwam met zijn zogenoemde koeien-schilderijen, schilderijen geïnspireerd door het Groninger landschap. Na diverse exposities in Nederland eind jaren 60, exposeerde hij in 1971 in Washington, en in 1973 in Londen en Gent. Eind 1974 kreeg hij met een overzichtstentoonstelling in het Arnhems Museum: zijn artistieke doorbraak. In de tijd daarna ontstonden er schilderijen die Han met een speciale techniek maakte waarbij hij verf over het doek liet stromen. Later maakte hij ook landschapsschilderingen en veelkleurige stroombeelden op het wad, waarbij hij gebruik maakte van milieuvriendelijke kleurstoffen. De ontstane beelden legde hij fotografisch vast.

In 1980 organiseerde hij samen met Wouter Kotte, toenmalig directeur van Hedendaagse Kunst Utrecht het ‘Waddenproject’. Dit bestond uit inkleuring van het wad waarvan door Han zelf en een aantal fotografen**) en filmers de beelden opgenomen werden ten behoeve van de expositie Waddenprojekt  in HKU. Bij het maken van schilderijen bleef Han steeds experimenteren, hij wilde als het ware de verf zelf laten schilderen en zijn laatste werken doen door ‘de spatten op het doek’ het pointillisme herleven. In 1988 was er een overzichtstentoonstelling in het Singer Museum te Laren. Na zijn overlijden, op 62 jarige leeftijd in 1994 is er van de bekendheid die Han Jansen in zijn tijd had helaas nauwelijks iets over gebleven. Zijn werk verdient meer.

Vanwege mijn kennismaking met Han Jansen, zijn werk, het mogen volgen van zijn ontwikkeling als kunstenaar en last but not least dat het een geschenk van mijn vriendinnetje is, is bijgevoegd werk mijn geliefde kunstwerk.

*) Kloosterburen 1931-Loosdrecht 1994

**) Waaronder schrijver dezes

Wilt u meer weten over Han Jansen, misschien is het boek : “Han Jansen, schilder van land-, zee-  en luchtschappen”, 1995 Ravenberg Pers Oosterbeek nog te bemachtigen