‘Bloei en Verval’ schilderijen van Trudy Koning

• 4 maart 2023

In wijkcentrum Bakermat exposeert Trudy Koning met  een groot aantal schilderijen en tekeningen met werk van de afgelopen 15 jaar.In haar werk zijn verschuivingen zichtbaar van stilleven naar landschap. Ze gebruikt diverse materialen zoals olieverf op doek, maar ook inkt en pastel op papier.

Trudy Koning (1958) voltooide op de kunstacademie in Kampen de opleiding ‘vrij tekenen en schilderen’. Bij ArtEZ in Arnhem volgde ze de lerarenopleiding tekenen en kunstgeschiedenis. Behalve kunstenaar is ze ook docent. Ze geeft rondleidingen en presentaties bij museum More in Gorssel en ze maakt lesbrieven voor kinderen (“Goed kijken, Scherp tekenen”).
Trudy heeft haar atelier in de Transformatie aan de van Oldenbarneveldtstraat in Arnhem.

Beeldtaal

Trudy heeft een duidelijke eigen beeldtaal. Naast het uitbundige kleurgebruik en ongebruikelijke kleurencombinaties heeft ze een vlotte penseelstreek. Ze zegt: “Een schilderij is een momentopname, een beeld dat ik in een flits voor me zie. Dat kan de schittering van een besneeuwde bergtop in een meer zijn, een krantenfoto die me raakt, een gelaatsuitdrukking, een lijnenspel, de bijzondere vorm van een potje, de transparantie van een stuk plastic, een vaas met verwelkte amaryllissen die ik in een tafelkleed vouwde en waarin ik ineens een foetus zag’’.
Die momenten probeert ze te pakken door het losjes te schilderen in een vlotte penseelstreek met niet te veel details. Als ze het beeld te pakken heeft schildert ze snel, voelt ze de flow en soms voegt ze er nog iets aan toe.

De expositie is te bezichtigen tot en met 19 april, van maandag tot en met vrijdag van 10.00 .. 12.30 uur in wijkcentrum Bakermat, Van Nispenstraat 139, Arnhem.