Grafiekmanifestaties in Oosterbeek

De Weverstraat: etalages met grafiek

Grafiek van 12 kunstenaars in H29 op De Hes

• t/m 31 oktober: grafiek in etalages in de Oosterbeekse Weverstraat
  • t/m 31 oktober: Edwim Peters presenteert zijn grafische werk in Ontmoeting- en  Cultuurcentrum Kreek aan de Weverstraat. Open tijdens de openingstijden Kreek.
  • 5 t/m 15 november: ‘houtsneden van Hildegard Hamstra’ in Filmhuis Oosterbeek Open: tijdens de filmvoorstellingen
  • 15 t/m 30 oktober: in H29, Grafiek, een uitgebreide tentoonstelling met meer en ander werk van de kunstenaars die op de Weverstraat exposeren. H29 is de projectruimte van Stichting Scarabee op de Hes. Open: zaterdags en zondags van 13-17 uur

Oktober grafiekmaand

Grafiek is springlevend en de landelijke ‘Grafiek22 manifestatie’ deze herfst maakt dat overtuigend duidelijk. Overal in het land wordt grafisch werk getoond.

Oosterbeek doet mee met exposities in het Filmhuis, Cultuurcentrum Kreek, in etalages aan de Weverstraat en in H29, de projectruimte van Scarabee. Daarmee krijgt de landelijke manifestatie een gezicht in Oosterbeek en Oosterbeek is in oktober even ‘een beetje kunstenaarsdorp’.

Etalages

De etalagepresentaties in de Weverstraat zijn onderdeel van de landelijke Grafiek22-manifestatie. In samenwerking met Trafiek, Stichting Scarabee en de winkeliers. In Oosterbeek vormen de etalagepresentaties een publieksgerichte opmaat voor de grote expositie in H29.

Een aantal kunstenaars maakte speciaal voor deze etalages nieuw werk; anderen presenteren een bestaand werk dat bij de winkel past. De etalages die hieraan meewerken zijn herkenbaar aan een rood kader om het werk. In de herfstvakantie is er een speurtocht voor kinderen verkrijgbaar bij deze winkeliers.

Deelnemende kunstenaars zijn: Marco Arwert, Annemieke Daniels, Ineke van Dongen, Hildegard Hamstra, Bert Hoekstra, Natalie Kuypers, Marie-Hélène Marbus, Edwim Peters, Johanneke Sanders, Dennis Spelt en Jose Sprenkels.

De meesten van hen maken deel uit van Trafiek, een groep kunstenaars die grafisch werk maakt in de Transformatie, een ateliergebouw aan de van Oldenbarneveldstraat in Arnhem. Daarnaast doen enkele Renkumse kunstenaars mee.

Ontmoeting- en  Cultuurcentrum Kreek aan de Weverstraat presenteert als extra grafiek van Edwim Peters. Open tijdens de openingstijden Kreek.

Open: weekends 15  t/m 30 oktober van 13 … 17 uur

Grafisch werk van 12 kunstenaars is samengebracht in een uitgebreide expositie met heel uiteenlopend werk.  Er is uitgesproken groot werk, maar ook heel klein werk te zien; in zwart-wit en in kleur, zintuiglijk, conceptueel, herkenbaar en meer abstract. Naast de klassieke grafische technieken – zoals ets, litho en hout- en linoleumsnede – worden steeds meer nieuwe grafische mogelijkheden toegepast en gecombineerd.

Grafiek betekent dat het werk afgedrukt is –  op welke manier ook – in oplage of juist als unicum. Naast de klassieke technieken zijn er rizoprints, reliëfdrukken, sjabloon- en stempeldrukken, printtechnieken, monotypes of combinaties met andere technieken te zien.

De deelnemende kunstenaars: Marco Arwert, Annemieke Daniels, Ineke van Dongen, Hildegard Hamstra, Bert Hoekstra, Natalie Kuypers, Marie Helene Marbus, Edwim Peters, Johanneke Sanders, Dennis Spelt, Jose Sprenkels en Paulien Wittenrood.

De tentoonstelling is te zien in H29 de projectruimte van Stichting Scarabee op de Hes, een parkachtig landschap op de grens tussen Arnhem en Oosterbeek en is geopend van 15  t/m 30 oktober op zaterdag en zondag van 13.00-17.00 uur.

De opening: zaterdagmiddag 15 oktober. Er zijn hapjes en drankjes. Bard Sloven zorgt voor sfeer en muziek. Jan Lotze geeft een muziekoptreden van 15.30 tot 15.45 uur.

Meer informatie: www.scarabee-art.nl en www.transformatiearnhem.nl
www.kreekoosterbeek.nlwww.grafein.nl; www.filmhuisoosterbeek.nl

Facebook: @Trafiek6827Arnhem

Route naar H29: Neem op de rotonde ‘Arnhems Buiten’ de afslag naar De Hes. Rijd via de Schutterij naar het ijzeren hek (aan de rechterkant) en rijd daar De Hes op. Alle gebouwen hebben een nummer (zie de borden langs de weg).

links: Zonder titel, houtsnede, Hildegard Hamstra; rechts: Publiciteitsbeeld Kreek, Edwim Peters