Acht jaar VVMA-bestuur

• 30 augustus 2022

Ik stopte in 2014 met mijn werk bij de Volksuniversiteit Arnhem, toen nog gehuisvest in de Coehoorn. Samen met een collega maakten wij het programma en zorgden we voor de communicatie. Ik hield me bezig met Kunst en Cultuur en Mens en Maatschappij. Ik voelde mij daar zeer nauw verwant mee. In die tijd heeft voormalig conservator Mirjam Westen al eens iets voor de Volksuniversiteit gedaan. En eerlijk gezegd de vriendenvereniging kende ik niet.

Ik ging direct cursussen kunstgeschiedenis volgen, iets wat ik eigenlijk alleen maar organiseerde, ik werd lid van de VVMA en kwam in aanraking met het museum en de tentoonstellingen.

In 2015 kwam in een brief naar de vrienden de vacature voor een bestuursfunctie langs en ik voelde dat ik hier wel iets in zou kunnen betekenen. De tijd was er rijp voor. Deze bestuursfunctie lag dicht bij mij, bij mijn interesse en mijn ervaringen kon ik goed gebruiken.

Er is meer dan alleen maar werken dacht ik. Deze bestuursfunctie heeft me verrijkt en nog steeds leer ik, vooral over kunst.

Zoveel mooie tentoonstellingen werden er georganiseerd en ik had ontmoetingen met teamleden van het museum, met curatoren en ook met de kunstenaars zelf. Het was natuurlijk een enorme domper dat het museum in 2017 al dicht ging. En zolang dicht bleef.

We gingen door met allerlei leuke activiteiten, ook buiten ons museum. Gelukkig konden we in de Walburgiskerk regelmatig de vrienden betrekken bij de tentoonstelling door een rondleiding door een conservator. Bijna acht jaar lang heb ik ook veel vrienden van de VVMA leren kennen en er wordt dan een soort relatie opgebouwd. Waardevol voor een vereniging.

Een functie bij een bestuur heeft altijd een kop en een staart.

Ook bij de VVMA. Bestuurslid ben je voor vier jaar, met verlenging van weer vier jaar.

Dan draag je het stokje over en ben je erg voldaan over datgene wat je hebt kunnen doen voor de vriendenvereniging VVMA.

Paulien Ariëns