Een plek voor kunst en verbinding

• 31 december 2023

Wie nu Museum Arnhem binnenkomt, hoort stemmen, ruikt de koffie, ziet prachtige vazen en lampen van Arnhemse ontwerpers. En je wordt aangetrokken door het groen en de beelden in de tuin. We hadden voor ogen dat het vernieuwde museum een levendige, gastvrije en informele plek voor de kunst zou worden. Ruim anderhalf jaar na de opening kunnen we zeggen dat we dat hebben kunnen realiseren. Met dank ook aan de Vrienden. Zonder jullie bijdrage hadden we het ontwerp voor de tuin niet zo kunnen uitvoeren.

Wat we ook voor ogen hadden, is dat het museum een grotere relevantie voor grotere groepen mensen zou krijgen. Dat doen we met onze tentoonstellingen, educatieve aanbod en activiteiten. We programmeren onderwerpen die in de samenleving spelen. We actualiseren de klassiek moderne kunstcollectie met nieuwe inzichten en leggen de link met het heden. En we zorgen dat we onze bezoekers veel nauwer betrekken, met interactieve kunstwerken, activiteiten en mogelijkheden om te reageren op wat er in het museum te zien is.

Ook dat krijgt vorm, op heel verschillende manieren. Onze interbellumcollectie plaatsen we in internationaal perspectief met afgelopen jaar de tentoonstelling Hans Baluschek & Carel Willink. Met de Vaandeldrager trokken we veel mensen die nog niet in het museum geweest waren. De tentoonstelling How Dare You Make Me Feel This Way krijgt in het culturele veld veel aandacht, door de nieuwe manier van werken. We hebben een kinderdirectie die ons adviseert bij het aanbod voor kinderen. En afgelopen zomer trokken we met Tussen Grenzen veel bezoekers met diverse culturele identiteiten en konden we verbindingen leggen met en tussen verschillende groepen uit de samenleving.

Wij willen dat de komende jaren verder uitbouwen. Zeker met de uitkomst van de afgelopen verkiezingen is het belangrijk dat Museum Arnhem een plek is en blijft voor kunst en verbinding.

Saskia Bak

Saskia Bak: ‘Nieuwe inzichten’ (foto: Eva Broekema)